سنجش تراکم استخوان تمام بدن انجام می‌شود؟

سنجش تراکم استخوان تمام بدن انجام می‌شود؟

استخوان‌ها از مواد معدنی و‌ترکیبات مختلف تشکیل شده‌اند که استحکام نهایی استخوان را تعیین می‌کنند. روش‌های مختلفی وجود دارند که برای تشخیص پوکی استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از بهترین این روش‌ها، استفاده از آزمایش سنجش تراکم استخوان است. با کمک این روش، می‌توان تراکم استخوان را تشخیص داد و بر اساس پیشرفت پوکی استخوان، مراحل مربوط به درمان این بیماری را انجام داد.

شاید برای شما ابهامات بسیار زیادی در مورد تشخیص و‌اندازه‌گیری تراکم استخوان‌ها وجود داشته باشد. به طور مثال، یکی از سوالات رایجی که در مورد این آزمایش وجود دارد این است که آیا سنجش تراکم استخوان برای تمام بدن انجام می‌شود یا فقط بخشی از بدن را می‌توان با این آزمایش اسکن کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد آزمایش سنجش تراکم استخوان و ابهاماتی که درباره این آزمایش در ذهن شماست، صحبت کنیم.

سنجش تراکم استخوان

آیا می‌توان سنجش تراکم استخوان تمام بدن را‌اندازه‌گيري کرد؟

آزمایش سنجش تراکم استخوان، یک آزمایش غیرتهاجمی‌و بدون ضرر است که می‌تواند تراکم استخوان‌های مختلف بدن را‌اندازه‌گیری کند. با کمک این آزمایش می‌توان تشخیص داد که میزان تراکم مواد معدنی به ویژه کلسیم در استخوان‌ها چقدر است. چون در زمان ابتلا به پوکی استخوان، میزان مواد معدنی در استخوان کاهش پیدا می‌کند، می‌توان با سنجش تراکم استخوان در تمام بدن، به خوبی پوکی استخوان را تشخیص داد.

یکی از ابهاماتی که برای بیماران در مورد سنجش تراکم استخوان وجود دارد این است که آیا می‌توان تراکم استخوان‌های کل بدن را‌اندازه‌گیری کرد؟ واقعیت این است که پزشکان برای آزمایش تراکم استخوان‌ها، بیشتر بر روی دو ناحیه یعنی لگن و ستون فقرات تمرکز دارند. چون این بخش‌های بدن می‌توانند به خوبی میزان تراکم استخوان در کل بدن را تشخیص دهند.

با این حال، در صورتی که پزشک تشخیص دهد، امکان‌اندازه‌گیری تراکم استخوان در کل بدن وجود دارد؛ اما در بسیاری از موارد برای کاهش هزینه‌ها و دوز اشعه دریافتی، پزشکان توصیه می‌کنند که فقط بخشی از بدن به عنوان نمونه برای سنجش تراکم استخوان انتخاب شود.

سنجش تراکم استخوان چگونه انجام مي شود؟

سنجش تراکم استخوان، می‌تواند در هر زمانی انجام شود. این آزمایش حدود 10 الی 20 دقیقه طول خواهد کشید و کاملا بدون درد و ایمن است. با کمک این آزمایش دیگر نیازی نیست که نگران ورود به یک تونل برای عکس‌برداری باشید. فقط کافیست که روی یک میز دراز بکشید و ثابت بمانید تا تراکم استخوان شما‌اندازه‌گیری شود.

نحوه عملکرد این آزمایش هم به گونه‌ای است که می‌توان پس از انجام آن، به راحتی تشخیص داد که آیا افراد پوکی استخوان دارند یا خیر. در سنجش تراکم استخوان از اشعه ایکس با دوز بسیار کم استفاده می‌شود. اشعه ایکس به سمت استخوان‌ها ارسال می‌شود. سپس، بر اساس جذب و بازتاب اشعه می‌توان تشخیص داد که میزان تراکم استخوان چقدر است.

سنجش تراکم استخوان تمام بدن انجام می‌شود؟

چه افرادي بايد سنجش تراکم استخوان کل بدن را انجام دهند؟

برای انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان بهتر است که به پزشکان متخصص و ماهر در این زمینه مراجعه کنید. چون پزشک است که باید در مورد نحوه انجام آزمایش و لزوم آن، تشخیص بدهد؛ اما در هر صورت با توجه به اینکه برخی از افراد دارای ریسک فاکتورهای ابتلا به پوکی استخوان‌اند، بهتر است که آن‌ها در اولویت آزمایش‌اندازه‌گیری تراکم استخوان قرار گیرند. بنابراین، توصیه می‌شود که افراد زیر حتما آزمایش تراکم استخوان را برای کل بدن یا بخش‌هایی از بدن انجام دهند.

  • بانوان بالای 65 سال و آقایان بالای 75 سال، در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. به همین خاطر، این افراد باید آزمایش‌اندازه‌گیری تراکم استخوان را انجام دهند.
  • افرادی که دارای سابقه خانوادگی پوکی استخوان هستند، ممکن است در معرض ابتلای بیشتر به پوکی استخوان باشند. این افراد نیز باید حتما سنجش تراکم استخوان را انجام دهند.
  • افرادی که دارای سابقه شکستگی استخوان به خصوص بعد از 50 سالگی هستند، بهتر است که حتما آزمایش تراکم استخوان را انجام دهند.
  • افرادی که تحت درمان بیماری‌های مختلف‌اند و داروهای خاصی مانند داروهای درمانی سرطان، داروهای مناسب برای افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند و … را مصرف می‌کنند، باید حتما وضعیت تراکم استخوان‌های خودشان را بررسی کنند.
  • برخی از اختلالات مزمن پزشکی می‌توانن احتمال شکستگی در استخوان‌های شما را افزایش دهند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به لوپوس، دیابت، بیماری‌های کبدی و کلیوی اشاره کرد.

 

آزمايش سنجش تراکم استخوان در تهران براي سنجش تراکم استخوان کل بدن يا بخشي از بدن

با توجه به اینکه بسیاری از افراد نیاز به سنجش تراکم استخوان‌های خودشان برای اطلاع از شرایط استخوان‌های خود دارند، بسیار مهم است که در شهرهای مختلف کشور ایران از جمله تهران، خدمات مربوط به سنجش تراکم استخوان‌ها ارائه شوند.

آزمایش سنجش تراکم استخوان در تهران می‌تواند برای افرادی که دارای ریسک فاکتورهای ابتلا به پوکی استخوان هستند، بسیار مفید باشد. این در حالی است که این آزمایش، به واسطه اینکه بدون ضرر و کاملا ایمن است، می‌تواند برای تمامی‌بازه‌های سنی قابل اجرا باشد.

سخن آخر

آزمایش سنجش تراکم استخوان، از جمله روش‌های نوین برای تشخیص مشکلات استخوان‌ها و سنجش میزان مواد معدنی موجود در استخوان‌هاست. با کمک این روش می‌توان بیماری پوکی استخوان را خیلی سریع تشخیص داد و اقدام به درمان آن کرد. با توجه به اینکه بیماری پوکی استخوان در گروه بیماری‌های خاموش قرار می‌گیرد، بسیار مهم است که برای درمان آن در سریع‌ترین زمان ممکن، اقدام به تشخیص زودهنگام این بیماری نمود.

سنجش تراکم استخوان تمام بدن انجام می‌شود؟

درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول