برای آزمایش تراکم استخوان باید ناشتا باشیم؟

برای آزمایش تراکم استخوان باید ناشتا باشیم؟

آزمایش سنجش تراکم استخوان را می‌توان به‌عنوان یکی از تست‌های مهم برای سنجش تراکم استخوان دانست که برای بسیاری از روندهای درمانی مربوط به استخوان، الزامی است. در واقع این تست میزان تراکم و ضخامت استخوان‌ها را مشخص می‌کند. به همین جهت بسیاری از افراد در رابطه با پیش‌نیازها و الزامات آن دچار ابهام می‌شوند. یکی از این ابهامات، ناشتا بودن برای آزمایش سنجش تراکم استخوان است.

البته باید بدانید که نیازی نیست تا برای آزمایش سنجش تراکم استخوان ناشتا باشید. اما نباید هر غذا یا خوراکی را هم استفاده کنید؛ چرا که احتمال بروز خطا در نتایج آزمایش‌های شما وجود دارد. متأسفانه عدم آگاهی از این موارد باعث می‌شود تا اغلب افراد دچار سردرگمی‌های مختلفی در این زمینه شوند.

ما سعی داریم تا در ادامه این مقاله، جزئیات دقیق‌تری را در رابطه با این موضوع خدمت شما عزیزان ارائه داده و مانع از سردرگمی شما شویم. لذا اگر شما هم باید به‌زودی آزمایش سنجش تراکم استخوان بدهید، حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

 

اهمیت رعایت دستورالعمل‌های قبل از آزمایش سنجش تراکم استخوان

همان گونه که اشاره کردیم، آزمایش سنجش تراکم استخوان جزو تست‌های روتینی است که اهمیت زیادی در روند درمان شما دارد. برای مثال تعیین میزان پوکی استخوان، بررسی‌های قبل از جراحی‌ها و… همگی جزو مواردی است که به کمک این تست مشخص می‌شود. با این حال اگر خطا یا اشتباهی در روند آن صورت گیرد، به‌احتمال زیاد روند درمان شما هم با اشتباه همراه خواهد بود.

متأسفانه بسیاری از افراد به دلیل نداشتن آگاهی‌های لازم در این زمینه، توجهی به دستورالعمل‌های آن نداشته و همین باعث می‌شود تا نتایج تست سنجش تراکم آنها با اختلال مواجه شود. به همین جهت است که اغلب مراکز سنجش تراکم استخوان، دستورالعمل‌های خاصی را به شما ارائه می‌دهند تا قبل از شروع تست، آنها را رعایت کنید. البته برخی از آن‌ها باید از یک هفته قبل رعایت شده و بتوانید آن‌ها را به کار گیرید.

 

آیا باید برای آزمایش تراکم استخوان باید ناشتا باشیم؟

اولین سؤالی که می‌تواند ذهن متقاضیان را به سمت خود درگیر کند، ناشتا بودن یا نبودن برای آزمایش سنجش تراکم استخوان است. در واقع بسیاری از تست‌ها و آزمایش‌های روتینی که برای سلامتی انجام می‌شوند، نیازمند ناشتا بودن شخص مراجع است. همین عامل هم باعث شده تا چنین تصوری برای این آزمایش هم ایجاد شود.

در این زمینه باید عنوان کنیم که آزمایش سنجش تراکم استخوان، هیچ الزامی به ناشتا بودن یا نبودن شما ندارد. به عبارت ساده‌تر شما چه غذاخورده باشید چه نخورده باشید، تأثیری در روند تست و نتایج آن ندارد. به همین جهت می‌توانید با خیالی آسوده، نسبت به‌صرف غذا اقدام کنید. البته این موضوع بدین معنی نیست که شما می‌توانید هر غذایی را دریافت کنید.

در واقع مجموعه‌ای از خوراکی‌ها و غذاهای مختلف وجود دارد که مصرف آن‌ها می‌تواند باعث اختلال در نتیجه آزمایش شما شود. به همین جهت است که گاها برخی از افراد ترجیح می‌دهند تا قبل از تست سنجش تراکم، ناشتا باشند. ما در ادامه لیست این خوراکی‌ها و مواد را خدمت شما ذکر کرده‌ایم. بدین صورت شما می‌توانید هر خوراکی دیگری به‌جز آن‌ها را استفاده کرده و دغدغه‌ای بابت اختلال در نتایج آزمایش‌های خود نداشته باشید.

 

قبل از آزمایش سنجش تراکم استخوان چه چیزهایی باید بخوریم؟

همان گونه که می‌دانید، آزمایش سنجش تراکم استخوان، به طور مستقیم با بافت استخوان‌های شما سروکار دارد. لذا  ترکیباتی که می‌تواند تأثیر موقت و مستقیم بر این بافت داشته باشد، نباید استفاده شود. گروه اول از این ترکیبات، داروهای حاوی کلسیم و مولتی ویتامین‌ها است.

در حقیقت شما باید به مدت 24 ساعت قبل از انجام تست سنجش تراکم، از مصرف داروهای حاوی کلسیم، مولتی ویتامین‌ها، داروهای تقویت کننده استخوان و… پرهیز کنید. این ترکیبات دارای مواد مختلفی هستند که بر روی بافت استخوان اثر گذاشته و باعث می‌شوند تا نتایج به دست آمده از این آزمایش، غیر قابل اعتماد باشد.

 

گروه دوم از ترکیباتی که باید از مصرف آنها پرهیز کنید، لبنیات و غذاهای سرشار از کلسیم هستند. در حالت کلی بهتر است تمامی فرآورده‌های جانبی دیگر که از شیر به دست می‌آیند را هم مصرف نکنید. برای مثال بستنی، شیر کاکائو و…. هم از دیگر موادی است که می‌تواند تأثیر منفی بر روی نتیجه تست شما داشته باشند. به همین جهت حداقل 24 ساعت قبل از تست، از آنها پرهیز کنید.

 

سایر اقدامات لازم برای آمادگی قبل از آزمایش سنجش تراکم

افزون بر موارد فوق، اقدامات دیگری هم وجود دارد که باید قبل از آزمایش سنجش تراکم استخوان به آنها توجه داشته باشید. مورد اول عدم تزریق باریم یا رنگ کنتراست، در طی 7 روز قبل از آزمایش است. این رنگ عموماً برای سونوگرافی یا تشخیص‌های مربوط به دستگاه گوارش، عروق خونی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که آزمایش سنجش تراکم استخوان هم بر پایه اشعه ایکس است، لذا وجود این ماده در بدن می‌تواند موجب اختلال در آن شود.

مورد بعدی عدم بارداری شخص مراجع است. اگرچه اشعه ایکس به کار رفته در پروسه تست سنجش تراکم استخوان بسیار اندک و کنترل شده است، اما در هر حال می‌تواند بر روی جنین تأثیر منفی داشته باشد. به همین جهت توصیه می‌شود تا در صورت بارداری یا مشکوک بودن به بارداری، حتماً تکنسین را مطلع سازید.

به همراه نداشتن لوازم فلزی هم فاکتور دیگری است که باید در طول آزمایش سنجش تراکم استخوان به آن توجه کنید. در واقع این وسایل می‌توانند میزان بیشتری از اشعه ایکس را جذب کرده یا آن را بازتاب دهند. به همین جهت در نتایج آن اختلال ایجاد می‌شود. بدین منظور هم توصیه می‌شود تا گردن‌بند، لباس زیر دارای بند یا دکمه فلزی و… را به همراه نداشته باشید. به‌جای آن بهتر است از لباس‌های گشاد و راحت استفاده کنید تا روند درمان شما ساده‌تر انجام شود. بدون شک رعایت این موارد می‌تواند دقیق‌ترین و البته بهترین نتیجه را برای شما عزیزان به همراه داشته باشد.

بهترین مرکز سنجش تراکم استخوان در تهران

متأسفانه بسیاری از مراکز مربوطه، توجه زیادی به شرایط بیمار و البته دستورالعمل‌های لازم برای نتیجه آن ندارند. همین عامل هم باعث می‌شود تا عملاً خروجی کار آنها اشکالات گوناگونی داشته باشد. این موضوع در نهایت به زیان بیمار تمام می‌شود. ما در مرکز تهران آکادمی، نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم بهترین و البته کارآمدترین نتایج ممکن را برای مراجعانمان به وجود بیاوریم.

در واقع ما الزامات معینی را برای بررسی شرایط مراجعان در نظر می‌گیریم که تماماً توسط تکنسین‌ها انجام می‌شود. بدین ترتیب عملاً شرایط هر بیمار کامل بررسی شده و نتیجه‌ای دقیق و کامل برای آن صادر می‌شود. همین عامل هم باعث شده تا مرکز تهران آکادمی یکی از بهترین مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران باشد.

سخن آخر

ناشتا بودن یا نبودن برای آزمایش سنجش تراکم استخوان، جزو دغدغه‌ها و البته سؤالاتی است که اغلب افراد قبل از شروع آزمایش می‌پرسند. در حقیقت این دغدغه، ریشه‌های مختلفی دارد که ما سعی کردیم تا در این مقاله به آنها پاسخ دهیم. افزون بر این موارد سعی کردیم تا سایر الزامات لازم برای انجام یک تست دقیق و بی‌نظیر را خدمت شما عزیزان شرح دهیم.

با این حال اگر هنوز در رابطه با این تست ابهاماتی دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید. افزون بر این موارد، چنانچه به دنبال یک مرکز کارآمد برای آزمایش سنجش تراکم استخوان خود هستید، می‌توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

برای آزمایش تراکم استخوان باید ناشتا باشیم؟

درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول