عوارض تزریق آمپول پوکی استخوان

عوارض تزریق آمپول پوکی استخوان

پوکی استخوان را می‌توان یکی از بیماری‌های شاخصی دانست که متأسفانه بخش زیادی از افراد و به‌ویژه خانم‌ها به آن دچار می‌شوند. با این حال خوشبختانه درمان‌های مختلفی برای آن ایجاد شده که هرکدام از آنها به نحوی قادر به درمان و کنترل آن هستند. در این میان آمپول‌ها می‌توانند به‌عنوان محبوب‌ترین شیوه‌های درمانی شناخته شوند؛ چراکه اثرگذاری نسبتاً سریع‌تری در مقایسه با نمونه‌های دیگر دارند. با این حال بیشتر افراد شناختی از عوارض تزریق آمپول پوکی استخوان ندارند. همین عامل هم باعث می‌شود تا در روند تصمیم  گیری‌های خود دچار مشکل شوند.

در حالت کلی عوارض تزریق آمپول پوکی استخوان می‌تواند مواردی همچون درد عضله‌ها، سردرد، سرگیجه، مشکلات معده و… باشد. به همین جهت نمی‌توان به‌صورت سرخود و بدون نظر پزشک این داروها را استفاده کرد. البته باید بدانید که تزریق این آمپول‌ها به معنی بروز حتمی این عوارض نیست؛ اما احتمال ایجاد آن‌ها در پاره‌ای از موارد وجود دارد. مازاد بر این، نوع آمپول انتخابی شما هم می‌تواند تأثیر زیادی در این زمینه داشته باشد.

به همین جهت باید عوارض آن‌ها را به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرارداد. این همان هدفی است که ما قصد داریم تا در ادامه این مقاله آن را دنبال کنیم. به عبارت ساده‌تر ما سعی داریم تا عوارض رایج‌ترین آمپول‌های پوکی استخوان را مورد بررسی قرار داده و شما را با آن‌ها آشنا کنیم. پس اگر شما هم اخیراً برای درمان پوکی استخوان خود نیازمند تزریق آمپول‌های مختلف در این زمینه شده‌اید، حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

عوارض تزریق آمپول پوکی استخوان متناسب با نوع

زمانی که بخواهید دفترچه راهنمای یک آمپول پوکی استخوان را مطالعه کنید، با انبوهی از عوارض جانبی مواجه می‌شوید که احتمال دارد برخی از آن‌ها شما را نگران کرده یا حتی از به‌کارگیری آن منصرف شوید. در واقع باید اعتراف کنیم که بیشتر آمپول‌های پوکی استخوان، عوارض خاصی دارند که گاهاً روند درمان را برای بسیاری از افراد دشوار می‌کنند. گروهی از این داروها می‌توانند ریسک مشکلات جدی دیگر مانند سرطان، سکته مغزی، سکته قلبی و… را هم افزایش دهند.

همین عامل باعث می‌شود تا اغلب افراد نسبت به استفاده از آن دچار سردرگمی و نگرانی شوند. با این حال باید بدانید شدت این عارضه در هر مدل مختلف بوده و استفاده از آن به معنی درگیری صددرصدی با عوارض بلند بالای آن نیست؛ بلکه احتمال بروز آن به‌صورت محدودی وجود دارد. ما در ادامه، معروف‌ترین آمپول‌های پوکی استخوان را خدمت شما ذکر کرده‌ایم تا بخشی از نگرانی و سردرگمی شما کاهش پیدا کند.

در نظر داشته باشید که هر دارو می‌تواند عوارض خاص خود را داشته باشد. به همین جهت داشتن عارضه به‌عنوان یک فاکتور منفی تلقی نمی‌شود. با این حال باید بدانید که در نظر گرفتن روند درمان شما، برای پیشرفت اهمیت بیشتری دارد. یعنی باید تحت نظر پزشک خود و به‌صورت دوره‌ای، عکس‌های گوناگونی برای سنجش تراکم استخوان خود انجام دهید. این کار می‌تواند میزان اثرگذاری، واکنش به آمپول، میزان عوارض بافتی و… را مشخص کند. بدین منظور هم می‌توانید از خدمات بهترین مراکز سنجش تراکم بافت استخوان در تهران استفاده کنید.

عوارض جانبی آمپول تری پاراتاید

این آمپول یکی رایج‌ترین آمپول‌های درمان پوکی استخوان است که حاوی مقدار زیادی هورمون پاراتیروئید است. این آمپول می‌تواند در چهار ساعت اولیه تزریق، عوارضی مانند سبکی سر، سرگیجه و تپش قلب ایجاد کند. البته این موارد بعد از مدت زمان مذکور، از بین رفته یا کاهش می‌یابد. اما چنانچه ادامه پیدا کرد یا شدت گرفت، باید حتماً پزشک خود را در جریان بگذارید. از دیگر عوارض معمول این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حالت تهوع
  2. ناراحتی‌های سیستم گوارشی
  3. گیجی
  4. درد در استخوان‌ها یا عضلات
  5. تورم و قرمزی در محل تزریق

در نظر داشته باشید که این عوارض طبیعی بوده و غالباً بعد از مدتی مصرف، از بین می‌روند. اما گروهی دیگر از عوارض هم وجود دارد که خطرناک تلقی شده و در صورت مشاهده، باید سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید. از جمله این عوارض می‌توان به درد در قفسه سینه، تغییرات ذهنی و خلقی، خستگی غیر معمول، تهوع مداوم، تنگی نفس، ضعف عضلانی، یبوست، علائم آلرژیک و استفراغ اشاره کرد. مازاد بر این، چنانچه شاهد علائم دیگری بودید که به ظن شما ناشی از مصرف این آمپول است، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی آمپول ایباندرونیت

ایباندرونیت به نام تجاری بونیوا در بازار عرضه می‌شود. این دارو نوعی بیس فسفونات است که مانع از تجزیه استخوان می‌شود. به همین جهت در روند درمان پوکی استخوان استفاده می‌شود. این دارو نیز عوارض جانبی معمول خود را دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سوزش معده
  2. معده درد
  3. اسهال
  4. کمردرد
  5. درد استخوان
  6. درد عضلانی یا مفصلی
  7. درد در بازوها و پاها
  8. سردرد
  9. تب
  • لرز
  • خستگی
  • علائم شبیه آنفولانزا

 

در نظر داشته باشید که این علائم جزو موارد شایع بوده و باید بعد از مدتی برطرف شود. با این حال گروه دیگری از علائم وجود دارد که نادر بوده و بایستی بعد از مشاهده آن‌ها، به پزشک خود اطلاع دهید. از جمله این علائم می‌توان به سوزش و درد در قسمت فوقانی معده یا سرفه کردن خون، درد جدید یا غیر معمول در ران، درد فک، بی حسی یا تورم مفصل، سطح پایین کلسیم، اسپاسم یا انقباضات عضلانی، درد قفسه سینه شدید، سوزش سر دل شدید، مشکل یا درد هنگام بلع، درد یا سوزش در زیر دنده‌ها یا پشت، سوزش سر دل شدید، بی حسی یا احساس گزگز به‌ویژه در اطراف دهان، یا انگشتان دست‌وپا اشاره کرد. البته اگر علائم دیگری هم دارید که به ظن شما ناشی از مصرف این آمپول است، حتماً به پزشک اطلاع دهید.

 

عوارض آمپول زولدرونیک اسید

زولدرونیک اسید یکی دیگر از انواع آمپول‌های مؤثر برای درمان پوکی استخوان است. این دارو هم عوارض مختص به خود را دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سرگیجه
  2. خستگی
  3. سردرد
  4. علائم شبیه آنفولانزا (مانند تب، لرز، دردهای عضلانی یا مفصلی)

در نظر داشته باشید که در صورت تشدید هر یک از علائم فوق، باید به پزشک خود اطلاع دهید. افزون بر این موارد، در صورت مشاهده علائم دیگری مانند درد فک یا گوش، مشکلات چشم یا بینایی، اسپاسم عضله، بی حسی یا گزگز، ضربان قلب نامنظم، درد جدید یا غیرمعمول ران یا کشاله ران، افزایش یا شدت درد استخوان، مفصل یا عضله؛ باید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. از طرفی دیگر در موارد نادر، احتمال بروز علائمی مانند تشنج، مشکلات کلیوی و علائم آلرژیک مانند تنگی نفس یا سرگیجه، باید فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

آمپول دنوزوماب

این آمپول هم یکی از داروهای خاص برای درمان پوکی استخوان است که در روند درمان سرطان‌های خاص هم کاربرد دارد. این دارو نیز عوارض شاخصی دارد که موجب می‌شود تا استفاده از آن به بررسی‌های زیادی نیاز داشته باشد. از جمله شایع‌ترین عوارض این آمپول، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درد اندام‌های انتهایی
  2. کمردرد
  3. فشارخون بالا
  4. سردرد
  5. هایپرکلسترولمی
  6. آرترالژی
  7. عفونت سیستم تنفسی فوقانی
  8. سرگیجه
  9. گیجی
  • ادم محیطی بدخیم
  • درد عصب سیاتیک
  • عفونت شدید
  • عفونت مجاری ادراری
  • درد استخوانی
  • آنمی
  • درد شکمی
  • یبوست
  • استفراغ
  • میالژی
  • آنژین
  • راش
  • آستنی
  • نفخ
  • خارش
  • استئوآرتریت (ستون فقرات)
  • رفلاکس
  • اگزما
  • برونشیت

 

در نظر داشته باشید که این عوارض، باید بعد از مدتی رفع شده یا کاهش یابد. ولی در صورت شدت گرفتن، باید حتماً با پزشک خود مشورت کنید. از طرفی دیگر گروهی از علائم وجود دارد که شدید بوده و باید در صورت بروز، حتماً به پزشک خود یا اورژانس مراجعه کنید.

از جمله این عوارض می‌توان به واکنش‌های آلرژیکی، بدخیمی، استئونکروز فک، درد اسکلتی عضلانی شدید، شکستگی استخوان فمور (آتیپیک) آنافیلاکسی، واکنش دارویی یا ائوزینوفیلی و علائم سیستمیک، واسکولیت، هیپوکلسمی، کاهش پتاسیم خون، کاهش منیزیم خون، هیپوفسفاتمی، عفونت شدید، شکستگی متعدد ستون فقرات (تا زمان قطع درمان)، پانکراتیت و… اشاره کرد. از طرفی دیگر، برای استفاده از این دارو باید حتماً میزان کلسیم خون شما در محدوده مناسبی باشد.

عوارض روموسوزوماب (Evenity)

این آمپول یکی دیگر از تولیداتی است که می‌تواند مانع از تحلیل بیشتر استخوان شده و تا حد زیادی هم باعث افزایش استحکام آن شود. با این حال روموسوزوماب هم مانند سایر نمونه‌ها، عوارض خاص خود را دارد که شایع‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  1. مشکل در حرکت کردن
  2. درد یا سفتی عضلات
  3. تاول
  4. سوزش
  5. سردی
  6. تغییر رنگ پوست
  7. احساس فشار
  8. کهیر
  9. عفونت
  • التهاب
  • خارش
  • توده
  • بی حسی
  • درد
  • بثورات قرمزی
  • زخم
  • سوزش
  • تورم

 

البته این علائم باید پس از مدت زمان مشخصی بر طرف شوند. اما چنانچه تشدید شدند، باید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. البته این دارو گروهی دیگر از عوارض نادر را هم دارد که در صورت مشاهده آن، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. برای مثال مواردی همچون گرفتگی صدا، درد، سفتی یا ورم مفاصل، قرمزی پوست، ضربان قلب سریع، تب، کهیر، خارش، بثورات پوستی، تورم پلک‌ها – صورت – لب‌ها – دست‌ها یا پاها، سفتی در قفسه سینه، تنفس و بلع دشوار، تشنج و… می‌تواند علائم مشکلات بزرگ‌تر باشد. لذا باید حتماً پزشک شما در جریان قرار گیرد. از طرفی دیگر چنانچه علائم دیگری دارید که به ظن شما به دلیل این دارو است، حتماً به پزشک اطلاع دهید.

 

عوارض آمپول میاکلسیک

این آمپول را می‌توان یکی دیگر از بهترین روش‌های درمانی برای رفع پوکی استخوان دانست. این آمپول در واقع همان هورمون کلسی‌تونین در بدن انسان است که تا حد زیادی در تحکیم بافت استخوانی نقش دارد. این آمپول هم مانند نمونه‌های قبلی، عوارض خاص خود را دارد. از جمله عوارض شایع این آمپول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درد شکم
  2. تهوع
  3. استفراغ
  4. طعم شور در دهان
  5. گرگرفتگی
  6. از دست دادن اشتها
  7. اسهال
  8. افزایش ادرار
  9. تورم یا قرمزی در محل تزریق

البته در صورت شدت گرفتن هر کدام از این موارد، باید حتماً پزشک خود را مطلع کنید. از طرفی دیگر برخی از عوارض هم وجود دارد که در صورت مشاهده آن‌ها، باید حتماً به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید. برای مثال درد چشم، گرفتگی عضلات، اسپاسم، بی حسی یا گزگز دست و پاها، ورم پا یا مچ پا، تشنج، واکنش آلرژیک مانند سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، بثورات پوستی، خارش، تورم و… از جمله این عوارض است که می‌تواند نشان از مشکلات دیگر باشد. به همین جهت باید پس از مشاهده، حتماً پزشک خود را در جریان گذاشته یا به اورژانس مراجعه کنید.

 

سخن آخر

این روزها آمپول‌های متنوعی برای درمان پوکی استخوان ایجاد شده است. هر کدام از آنها هم به نحوی می‌توانند موجب درمان این بیماری ای کنترل آن شوند. با این حال بد نیست بدانید که اغلب آن‌ها عوارض جانبی مشخصی دارند که موجب می‌شود تا روند درمان برای بسیاری طولانی‌تر شود. ما در این مقاله سعی کردیم تا این عوارض را خدمت شما عزیزان شرح دهیم.

با این حال بهتر است بدانید که داشتن این عوارض به‌عنوان یک نکته منفی تلقی نمی‌شود؛ چرا که هر دارویی به‌موازات نقاط قوت خود، جنبه‌های منفی خاصی هم دارد. اما به یاد داشته باشید که همواره کنترل و بررسی بافت تراکم استخوانی شما، اهمیت بسیار بیشتری در روند درمانتان دارد. این موضوع می‌تواند اثرگذاری آن را مشخص سازد.

بدین منظور می‌توانید از خدمات ما در مرکز تهران آکادمی استفاده کنید. ما سعی کرده‌ایم تا ضمن ارائه قیمت‌های مناسب، راهنمایی‌های لازم و کیفیت بالا را خدمت شما ارائه دهیم. همین فاکتور باعث شده تا این مرکز یکی از بهترین مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران باشد. لذا اگر در این زمینه نیازمند راهنمایی بیشتری هستید، می‌توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

عوارض تزریق آمپول پوکی استخوان

درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول