برای پوکی استخوان به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای پوکی استخوان به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

پوکی استخوان یک بیماری رایج در سنین بالاست که در اثر از دست دادن توده‌های استخوانی وسیع رخ می‌دهد. این بیماری می‌تواند باعث شکننده‌تر شدن استخوان‌ها شود و همچنین، استحکام استخوان‌ها را پایین آورد. یکی از شایع‌ترین بیماری‌های استخوانی، پوکی استخوان است که هر ساله افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند. خوشبختانه، می‌توان با مراجعه به موقع به پزشک پوکی استخوان، این مشکل را کنترل کرد.

این در حالی است که درمان پوکی استخوان به صورت قطعی وجود ندارد، اما می‌توان روند رشد پوکی استخوان را کنترل کرد. بنابراین، برای جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان، مراجعه به پزشک پوکی استخوان بسیار حائز اهمیت است.

خوشبختانه، یک پزشک ارتوپد می‌تواند به شما در کنترل وضعیت و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. پزشکان ارتوپد در شرایط، آسیب‌ها و بیماری‌های مرتبط با سیستم اسکلتی عضلانی، از جمله شرایطی مانند پوکی استخوان، متخصص هستند. آنها در این زمینه خاص متخصص هستند و می‌توانند بهترین درمان‌های موجود را به شما ارائه دهند

بهترین پزشک پوکی استخوان برای تشخیص و درمان

بیماری پوکی استخوان در گروه بیماری‌های پیشرونده قرار می‌گیرد که روز به روز پیشرفت می‌کند. این بیماری در اثر دفع کلسیم و کاهش ویتامین دی در بدن رخ می‌دهد. اگرچه نمی‌توان به طور کامل از پوکی استخوان جلوگیری کرد، اما می‌توان با مراجعه به پزشک پوکی استخوان، از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.

بسیاری از افرادی که قصد درمان پوکی استخوان و یا حتی تشخیص آن را دارند، نمی‌دانند که باید به کدام متخصص و پزشک برای پوکی استخوان مراجعه کنند. به طور کلی، پزشکان مختلفی می‌توانند در زمینه درمان و تشخیص پوکی استخوان فعال باشند، اما در ابتدا می‌توانید به فوق تخصص روماتولوژی و متخصص ارتوپد برای تشخیص پوکی استخوان مراجعه کنید.

بهترین پزشک پوکی استخوان برای تشخیص و درمان

پزشکانی که می‌توانند به درمان پوکی استخوان کمک کنند

اگرچه برای تشخیص پوکی استخوان، پزشکان ارتوپد و فوق تخصص روماتولوژی می‌توانند بهترین گزینه باشند؛ اما واقعیت این است که در مواردی نیاز به مراجعه به پزشکان مختلف دیگر نیز است. چون در برخی از مواقع، پوکی استخوان به دلیل تغییرات و مشکلات جسمی‌دیگری رخ می‌دهد که ابتدا لازم است که این مشکلات جسمی‌بررسی و رفع شوند. سپس مراحل مربوط به درمان پوکی استخوان انجام شود.

از جمله پزشکانی که می‌توانند برای درمان پوکی استخوان، راهکارهای مناسبی داشته باشند، عبارتند از:

·         متخصصان غدد

این متخصصان مشکلات مربوط به غدد و هورمون‌ها را درمان می‌کنند.

·         متخصصان زنان و زایمان

گاهی مشکل مربوط به پوکی استخوان، مربوط به بیماری‌های زنان است که در این حالت متخصص زنان و زایمان می‌تواند راهکارهای مناسبی داشته باشد.

·         کاردرمانگر

در مواقعی که پوکی استخوان باعث کاهش کیفیت زندگی شده است، می‌توان از کاردرمانگر برای رفع مشکلات روزمره استفاده کرد. کاردرمانگر با اختصاص برنامه‌های ورزشی و جسمی، می‌تواند باعث درد در حین انجام فعالیت‌های روزمره شود.

·         متخصصین طب فیزیکی

در مواردی نیاز است که افراد علاوه بر مراجعه به پزشک ارتوپد، به متخصص طب فیزیکی نیز مراجعه کنند. این افراد با در نظر گرفتن بهترین فعالیت‌های جسمی‌می‌توانند باعث تقویت حرکت بیماران شوند.

·         متخصصین فیزیوتراپیست

در بسیاری از مواقع، می‌توان درد و التهاب و مشکلات ایجاد شده در استخوان‌ها و مفاصل را با کمک فیزیوتراپیست‌ها درمان کرد. بنابراین، در مواردی نیاز به مراجعه به فیزیوتراپیست‌ها نیز است.

نحوه درمان پوکی استخوان چگونه است؟

پس از اینکه به پزشک پوکی استخوان برای تشخیص این بیماری مراجعه کردید، می‌بایست که اقدام به درمان پوکی استخوان کنید. برای درمان پوکی استخوان روش‌های مختلفی وجود دارند که بسته به نظر پزشک می‌توان از هر یک از این روش‌ها کمک گرفت.

معمولا با تغییر سبک زندگی می‌توان تا حد زیادی پوکی استخوان را درمان کرد. مصرف مواد مغذی حاوی کلسیم و ویتامین دی نیز باعث می‌شود که از روند پیشرفت پوکی استخوان جلوگیری گردد. داشتن برنامه ورزشی مناسب و یا دنبال کردن برنامه درمانی با کمک کاردرمانگر و فیزیوتراپیست، نیز می‌تواند بسیار به درمان پوکی استخوان کمک کند.

در مواردی ممکن است پزشک بسته به شرایط بیمار، داروهای مختلفی را برای کنترل کردن پوکی استخوان تجویز کند. پزشک ارتوپد یا روماتولوژی بر اساس سوابق دارویی و پزشکی که دارید، تعیین می‌کند که چه داروهایی را باید برای درمان پوکی استخوان مصرف کنید.

داروهای جایگزین هورمون‌ها، کلسی تونین‌ها و داروهای تعدیل کننده هورمون استروژن و … از جمله داروهایی‌اند که برای درمان پوکی استخوان تجویز می‌شوند.

چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

اگر مشکوک به پوکی استخوان هستید، حتما باید به پزشک پوکی استخوان مراجعه کنید. شکنندگی در استخوان‌های شما می‌تواند با کمک یک پزشک ارتوپد ارزیابی شود. در حال حاضر، با تکنولوژی جدیدی که در مورد سنجش‌تراکم استخوان وجود دارد، روش تشخیص پوکی استخوان بسیار ساده شده است.

بنابراین، اگر دارای ریسک فاکتورهای پوکی استخوان هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا روند پوکی استخوان شما بررسی شود. خانم‌هایی که یائسه شده‌اند. آقایانی که بالای 60 یا 70 سال سن دارند. خانم‌هایی که اعمال جراحی مختلف بر روی استخوان‌ها انجام داده‌اند و افرادی که دارای مشکلات استخوانی، هورمونی و بیماری‌هایی که احتمال پوکی استخوان را افزایش می‌دهند، هستند؛ حتما باید به پزشک پوکی استخوان مراجعه کنند.

بهترین پزشک برای درمان پوکی استخوان

سنجش‌تراکم استخوان در تهران

حال که با اهمیت تشخیص پوکی استخوان توسط پزشک پوکی استخوان آشنا شدیم، بسیار مهم است که در مورد بهترین روش تشخیص پوکی استخوان هم اطلاعات کسب کنیم.

با توجه به پیشرفت علم، امکان سنجش‌تراکم استخوان در تهران برای افرادی که دارای ریسک فاکتورهای پوکی استخوان هستند، وجود دارد. با سنجش‌تراکم استخوان در تهران، می‌توان بدون ضرر متوجه شد که آیا‌تراکم استخوان به حد پوکی استخوان رسیده است یا خیر! با کمک این روش تشخیصی، می‌توان بدون نیاز به انجام آزمایش‌های دیگر، روند پیشرفت پوکی استخوان را کندتر کرد.

برای پوکی استخوان به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول