نحوه انجام تست سنجش تراکم استخوان

نحوه انجام تست سنجش تراکم استخوان

پوکی استخوان از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند ریسک شکستن استخوان‌ها را افزایش دهد و از آنجایی که این مشکل با درد و سختی بسیاری همراه است، توصیه می‌شود پیش از شدیدتر شدن پوکی استخوان نسبت به تشخیص و درمان آن اقدام کنید. تست سنجش تراکم استخوان یک روش ساده، غیر تهاجمی و سریع است که وضعیت استخوان‌های شما و میزان تراکمی که دارد را نشان می‌دهد. حال در ادامه به نحوه انجام این روش و هرآنچه باید از آن بدانید می‌پردازیم تا با تمام شرایط آشنا شوید.

چه آمادگی‌هایی برای سنجش استخوان لازم است؟

شما می‌توانید روزی که باید برای انجام تست تراکم استخوان مراجعه کنید، مانند همیشه هرآنچه می‌خواهید بخورید، اما 24 ساعت قبل از انجام تست به‌هیچ‌عنوان مکمل‌های کلسیم مصرف نکنید. برای انتخاب لباس، به‌سراغ لباس‌های آزاد و راحت بروید و از پوشیدن لباس‌های زیپ‌دار، دارای دکمه و کمربند نیز خودداری کنید.

البته پیش از انجام این تست، پزشک از شما درخواست خواهد کرد که لباس‌های خود را با لباس‌های مخصوص تعویض کنید تا برای انجام آزمایش آماده شوید. دقت داشته باشید که دندان مصنوعی متحرک، جواهرات، عینک و هر شی فلزی را کنار بگذارید، زیرا وجود این دست از اشیاء باعث اختلال در عملکرد اشعه ایکس خواهد شد.

همچنین اگر چند روز پیش از تاریخ انجام اسکن استخوان به انجام تست باریوم پرداخته‌اید یا با تزریق ماده حاجب ام آر آی و سی تی اسکن کرده‌اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید تا اجازه انجام تست استخوان صادر شود. اگر باردار هستید و یا به بارداری خود شک دارید، باز هم به پزشک اطلاع دهید. گاهی‌اوقات شرایط به‌گونه‏ای رقم می‌خورد که شما باید تست سنجش تراکم استخوان را در تاریخ دیگری انجام دهید.

سنجش تراکم استخوان

دستگاه‌های تراکم استخوان به چه شکل هستند؟

به‌طورکلی برای انجام این آزمایش دو دستگاه مرکزی و محیطی وجود دارد، اما اکثرا دستگاه‌های مرکزی مورداستفاده قرار می‌گیرند و هدف از استفاده‌ی آن‌ها ارزیابی استخوان‌های لگن و ستون فقرات است. دستگاه‌های محیطی که از دیگر انواع دستگاه‌های آزمایش تراکم استخوان هستند، برای ارزیابی تراکم استخوان‌های ناحیه مچ دست، انگشتان دست، مچ پا و … مورداستفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌های محیطی در مقایسه با دستگاه‌های مرکزی از اندازه و وزن کمتری برخوردار هستند و در ساختارشان یک بخش جعبه‌مانند دارند که فرد بتواند دست یا پای خود را برای عکسبرداری در آن قرار دهد.

تست تراکم استخوان چگونه انجام می‏شود؟

زمانی که بخش موردنظر برای انجام تست در دستگاه یا زیر دستگاه قرار می‌گیرد، یک پرتو باریک اشعه ایکس نامرئی با دو پیک مجزا از انرژی به درون استخوان ارسال می‌شود. یکی از این دو پیک انرژی توسط بافت نرم و یکی دیگر توسط استخوان موردنظر جذب می‌شود.

سپس پزشک میزان انرژی که بافت نرم به خود جذب کرده است را ردیابی می‌کند و مقدار انرژی که باقی می‌ماند، تراکم مواد معدنی استخوان را نشان می‌دهد. دقت داشته باشید که دستگاه‌های تراکم استخوان دارای یک نرم‌افزار مخصوص هستند که طی انجام تست تراکم استخوان یکسری اعداد را به متخصص نشان می‌دهند و فرد متخصص می‏تواند با محاسبه و بررسی‌های لازم تراکم استخوان را ارزیابی کند.

دقت داشته باشید که انجام این تست معمولا به‌صورت سرپایی انجام می‌شود و نیازی به هیچ بی‌حسی یا بی‌هوشی نیست و بیمار باید تنها برای چند دقیقه بدون هیچ تحرکی روی میز مخصوص دراز بکشد. در ادامه ممکن است پزشک از بیمار درخواست کند که نفس خود را برای چند لحظه حبس کند یا چند نفس عمیق بکشد. مدت‌زمان لازم برای انجام تست سنجش تراکم استخوان بین 10 تا 30 دقیقه خواهد بود و پس از آنکه مراحل انجام تمام شد، بیمار می‌تواند به منزل برگردد.

چه افرادی باید تست سنجش تراکم استخوان انجام دهند؟

این آزمایش از جمله آزمایش‌هایی است که افراد باید با رسیدن به یک سنی، هرچند وقت یکبار انجام دهند تا مطمئن شوند که مشکلی وجود ندارد. زنان باید از 65 سالگی به بعد و مردان از 70 سالگی به بعد، هر دو سال یکبار نسبت به انجام این تست اقدام کنند.

البته افراد جوان‌تر که در معرض عوامل خطر پوکی یا کاهش تراکم استخوان هستند نیز باید این تست سنجش را انجام دهند. برای مثال اگر شما تا به‌حال دچار شکستگی‌ استخوان دست، ستون فقرات، لگن و … شده‌اید، باید برای انجام این تست به یک مرکز سنجش تراکم استخوان مراجعه کنید. فراموش نکنید که هرچه مشکل زودتر تشخیص داده شود، روند درمان به‌شکل بهتری انجام خواهد شد.

سنجش تراکم استخوان در تهران

حال اگر شما تصمیم به انجام این تست دارید و به دنبال یک مرکز سنجش تراکم استخوان در تهران هستید، ما به شما مرکز سنجش تراکم استخوان تهران آکادمی را پیشنهاد می‌دهیم. در این مجموعه از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها استفاده می‌شود و کادر مجربی نیز در آن مشغول به فعالیت هستند.

بنابراین شما می‌توانید در صورت تمایل با مشاوران این مجموعه به‌صورت رایگان مشورت کنید تا آن‌ها راهنمایی‌های لازم را انجام دهند. همچنین اگر شما وزن بالایی دارید، نیازی به نگرانی نیست، زیرا در این مرکز افراد با وزن بالا نیز پذیرش می‌شوند. بنابراین اگر به دنبال یک مجموعه خوب و با کیفیت هستید، مرکز تهران آکادمی بهترین انتخاب خواهد بود. این مجموعه در سریع‌ترین زمان نتیجه را نیز آماده می‌کند تا بتوانید هرچه سریع‌تر متوجه شرایط شوید.

جمع‌بندی

همان‌طورکه متوجه شدید، نحوه انجام تست سنجش تراکم استخوان بسیار ساده است و با هیچ درد و سختی همراه نیست. بنابراین توصیه می‌شود اگر به انجام این تست نیاز دارید، حتما نسبت به انجام آن اقدام کنید تا روند تشخیص و درمان در کوتاه‌ترین زمان انجام شود و مشکل جدی سلامت شما را تهدید نکند.

نحوه انجام تست سنجش تراکم استخوان

درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول