مدت زمان مورد نیاز برای انجام مراحل سنجش تراکم استخوان چقدر است؟

مدت زمان مورد نیاز برای انجام مراحل سنجش تراکم استخوان چقدر است؟

سنجش تراکم استخوان یکی از آزمایش‌های مهمی است که معمولاً در سنین بالا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد؛ چرا که با استفاده از آن می‌توان به صورت دقیق بیماری پوکی استخوان را در افراد تشخیص داد. معمولاً پزشک متخصص بر اساس اکثر پرسش‌ها در زمینه سوابق ارثی و ژنتیکی در کنار بررسی علائم مانند شکستگی‌های جزئی و کلی و همچنین سن فرد آزمایش سنجش تراکم استخوان را تجویز می‌کند تا بتواند از طریق آن دقیق‌تر متوجه وجود یا عدم وجود این بیماری در فرد بشود. احتمالاً برای شما هم سؤال است که بدانید مدت زمان مورد نیاز برای انجام مراحل سنجش تراکم استخوان چقدر است؟ یا اینکه نحوه، شیوه‌ها و مراحل انجام این تست به چه صورت است؟

در این مطلب به طور کامل درباره موارد مربوط به سنجش تراکم استخوان صحبت خواهیم کرد.

تست سنجش تراکم استخوان چیست؟

سنجش تراکم استخوان، همانطور که از نامش پیداست برای اندازه‌گیری سطح و میزان تراکم استخوان‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اجرای این تست و مشاهده نتایج مربوط به آن می‌توان به صورت دقیق درباره وجود پوکی استخوان و میزان شدت و مرحله‌ای بیماری در فرد مبتلا اظهار نظر کرد. در این تست میزان مواد معدنی موجود در بافت‌های استخوانی بدن اندازه‌گیری می‌شود و در آخر نمراتی تحت عنوان T-score به عنوان خروجی در اختیار قرار می‌گیرد که تحلیلی از میزان تراکم استخوان‌های بدن است.

مراحل انجام سنجش تراکم استخوان

مراحل انجام این تست به صورت زیر است:

 

  • برای انجام این تست نیاز است تا لباس مخصوص بپوشید که در هنگام انجام تست در اختیار شما قرار می‌گیرد. همچنین نباید فلزات مانند سگک کمربند و زیورآلات همراهتان باشد. به علاوه تکنسین اجرای تست درباره نحوه قرار گرفتن حالت بدن شما را راهنمایی خواهد کرد.
  • سپس دستگاه مخصوص سنجش تراکم استخوان از روی بدن شما عبور می‌کند و با تابش دو پرتو ایکس مختلف فرایند تست آغاز می‌شود. باید توجه داشته باشید که میزان تابش اشعه‌های ایکس از دستگاه به صورت حداقل تنظیم می‌شود تا از بروز آسیب‌ها و عوارض جانبی ناشی از تست تعداد زیاد جلوگیری به عمل بیاید.
  • در مرحله بعد اسکنر دستگاه تمام داده‌های حاصل شده را تحلیل و بررسی می‌کند و تصویری از بافت‌های استخوانی و عضلانی بدن به عنوان خروجی حاصل می‌شود.
  • در آخر نتیجه تست تراکم استخوان توسط پزشک متخصص یا رادیولوژیست بررسی می‌شود تا نتیجه نهایی مکتوب شود.
  • در آخر تست در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید آن را به پزشک متخصص خود ارائه دهید.

 

روش‌های انجام سنجش تراکم استخوان

در واقع چند روش برای انجام تست تراکم استخوان وجود دارد که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم:

 SXA

در این تست نقاطی که قرار است مورد آزمایش قرار بگیرند، باید داخل بافت پارچه یا در آب قرار بگیرند. این تست با اشعه ایکس انجام می‌شود که معمولاً برای سنجش تراکم استخوان پاشنه پا و مچ دست کاربرد دارد.

DXA

این روش سنجش تراکم استخوان رایج‌ترین روش به حساب می‌آید که معمولاً توسط پزشکان متخصص تجویز می‌شود. در این تست، با استفاده از تابش پرتو‌های اشعه ایکس با سطوح انرژی متفاوت به صورت جداگانه، میزان تراکم استخوان‌ها و دیگر بافت‌های نرم بدن مشخص می‌شود. معمولاً در این روش میزان تراکم استخوان‌های ساعد لگن و ستون فقرات و دیگر بخش‌های بدن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

Ultrasound

در این روش به جای اشعه‌های ایکس از امواج صوتی استفاده می‌شود تا به واسطه آن‌ها بتوان میزان تراکم استخوان‌های انگشتان پا، ساق دست، مچ دست و پاشنه پا را محاسبه کرد.

طول مدت زمان آزمایش سنجش تراکم استخوان چقدر است؟

به طور معمول تست تراکم استخوان بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه طول می‌کشد. در نتیجه می‌توانیم بگوییم که این تست زیر ۲۵ دقیقه به پایان می‌رسد و وقت زیادی از شما نمی‌گیرد.

دریافت خدمات سنجش تراکم استخوان در تهران

در حال حاضر شما می‌توانید از طریق این مجموعه برای انجام تست تراکم استخوان در سریعترین زمان اقدام کنید. در صورت وجود هرگونه سؤال و ابهام در این زمینه از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده با مجموعه تماس بگیرید و همچنین برای دریافت خدمات به صفحه سنجش تراکم استخوان در تهران مراجعه کنید.

مدت زمان مورد نیاز برای انجام مراحل سنجش تراکم استخوان چقدر است؟

درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول