سنجش یا اسکن تراکم استخوان در چه سنی انجام می‌ شود؟

سنجش یا اسکن تراکم استخوان در چه سنی انجام می‌ شود؟

پوکی استخوان‌های یک بیماری مزمن و مشکل ساز است که اگر به موقع تشخیص داده نشود، می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را برای شما در پیش داشته باشد. به همین منظور نیاز است که بدانید سنجش و اسکن تراکم استخوان در چه سنی انجام می‌شود؟ افراد در چه سنی بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند؟ میزان تراکم استخوان‌ایده‌آل و مناسب در سنین مختلف چقدر است؟

در این مطلب قصد داریم به تمام این سؤالات پاسخ کامل دهیم تا بتوانید به موقع بر اساس شرایط و سن خودتان برای انجام سنجش تراکم استخوان، تشخیص و درمان بیماری اقدامات لازم را به عمل بیاورید.

سن سنجش تراکم استخوان

به طور کلی افراد جوانی که دارای پیش زمینه ژنتیکی و ارثی نیستند و همچنین در صورتی که کمبود کلسیم و مواد معدنی نداشته باشند، احتمالاً نیازی به سنجش تراکم استخوان نخواهند داشت. در شرایطی ممکن است بر اثر برخی علائم و نشانه‌ها نیاز است که افراد جوان و نوجوان هم این تست را انجام دهند. اما معمولاً با افزایش سن، خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش پیدا می‌کند و به همین واسطه معمولاً این سنجش در سنین بالا انجام می‌شود.

همچنین باید بدانید که زنان بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند. معمولاً برای زنان از سن ۶۵ سال به بالا توصیه می‌شود تا سنجش تراکم استخوان انجام شود. به علاوه سن سنجش تراکم استخوان در مردان معمولاً بالای ۶۹ سال است.

پس برای زنان و مردان زیر این سن، ممکن است پزشک بر اساس علائم و آزمایشات مختلف تست تراکم استخوان را هم تجویز کند.

به طور کلی معمولاً افراد بالای ۵۰ سال که بر اثر اتفاقات مختلف دچار شکستگی استخوان شده باشند، نیاز است این تست را انجام دهند تا در صورت وجود، پوکی استخوان شناسایی شود. به علاوه افرادی که حدود ۳. ۸ سانتی‌متر یا بیشتر از این مقدار کوتاهی قد داشته باشند هم معمولاً نیاز است تست آزمایش تراکم استخوان را انجام دهند.

میزان تراکم استخوان مناسب چقدر است؟

T-score عددی است که به عنوان معیار تراکم استخوان در نظر گرفته می‌شود. به عبارتی این عدد بیانگر میزان تراکم استخوان هر فرد در سنین و شرایط مختلف است. در این راستا به موارد زیر که برای مردان بالای ۵۰ سال و زنان یائسه در نظر گرفته می‌شود، توجه داشته باشید:

  • T-score از ۲. ۵- به پایین: بیانگر پوکی استخوان یا بیماری‌های دیگر از قبیل مولتیپل میلوما.
  • T-score بین ۰. ۱- و ۲. ۵-: بیانگر کاهش سطح توده استخوانی
  • T-score از ۰. ۱- به بالا: بیانگر میزان تراکم استخوان طبیعی است

توصیه‌های مهم برای درمان و جلوگیری از پوکی استخوان

در ادامه چند توصیه و نکته مهم در جهت درمان و جلوگیری از پوکی استخوان را ذکر می‌کنیم تا با توجه به آن‌ها بتوانید شرایط خودتان را بهبود دهید که تا سر حد امکان از این بیماری فاصله بگیرید:

 

  • میزان ویتأمین D مورد نیاز بدن‌تان را تأمین کنید. بهترین منبع برای دریافت ویتأمین D از نور مستقیم خورشید است. به طور کلی دریافت ویتأمین D کافی در بدن باعث جذب کلسیم مورد نیاز برای بافت‌های استخوانی می‌شود.
  • برای افزایش کلسیم و بدن لبنیات، سبزیجات، حبوبات مانند لوبیا چیتی را حتماً در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • به صورت روزانه تحرک و ورزش داشته باشید. به طور کلی هر فعالیتی که بدن شما را در حد معمول درگیر کند موجب تقویت بافت عضلانی و در راستای آن تقویت بافت‌های استخوانی آسیب دیده می‌شود.
  • از مصرف دخانیات مانند سیگار و همچنین مشروبات الکلی تا سر حد امکان خودداری کنید.
  • میزان مصرف کافئین روزانه را کاهش دهید.

تراکم استخوان را جدی بگیرید!

به طور کلی در این مطلب سن مناسب برای انجام سنجش تراکم استخوان را بررسی کرده و همچنین به نکاتی در خصوص میزان تراکم استخوان مناسب و همچنین نکاتی برای پیشگیری و درمان بیماری هم پرداختیم. به طور کلی پوکی استخوان جزء بیماری‌هایی است که به راحتی از علائم فیزیکی آزمایشات مختلف قابل تشخیص نیست و برای تشخیص دقیق آن حتماً نیاز است تا تست تراکم استخوان داده شود. در نتیجه بر اساس سن و شرایط خودتان حتماً در صورت نیاز زیر نظر پزشک متخصص این تست را انجام دهید و از خطرات و بروز این بیماری جلوگیری کنید و یا در صورت ابتلا بتوانید آن را در سریعترین زمان درمان کنید.

برای دریافت خدمات سنجش تراکم استخوان در تهران هم می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده با مجموعه تماس بگیرید تا کارشناسان شما را راهنمایی کنند.

سنجش یا اسکن تراکم استخوان در چه سنی انجام می‌ شود؟

درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول