کدام سبزیجات ضد پوکی استخوان هستند؟

کدام سبزیجات ضد پوکی استخوان هستند؟

سبزیجات ضد پوکی استخوان یکی از غنی‌ترین منابعی هستند که سلامت استخوان‌هایتان را به‌خوبی تأمین می‌کنند. استخوان‌ها یکی از شگفت‌انگیزترین بخش‌های بدن انسان بوده و برخلاف تصور بسیاری از افراد، مدام در حال تغییر هستند. شاید برایتان تعجب‌آور باشد که بدانید پوکی استخوان سن و سال نمی‌شناسد و حتی ممکن است در اوایل دهه سی زندگی نیز رخ دهد! پس اگر می‌خواهید از همین حالا به‌خوبی از استخوان‌هایتان مراقبت کنید تا همیشه قوی و جوان بمانید، همراهمان باشید.

بهترین سبزیجات ضد پوکی استخوان را بشناسید

تقریباً همه ما می‌دانیم که برای حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان، به مصرف مواد غذایی مقوی و مغذی نیاز داریم. یکی از غنی‌ترین منابعی که نیاز استخوان‌ها را به کلسیم، پتاسیم و انواع ویتامین‌ها برآورده می‌کند، سبزیجات برگ سبز تیره هستند.

مصرف سبزیجات ضد پوکی استخوان، استخوان‌هایتان را سالم و جوان نگاه می‌دارد و از کاهش تراکم استخوانی و شکننده شدن بافت استخوان‌هایتان جلوگیری می‌کند. در ادامه مهم‌ترین سبزیجات برگ سبز تیره را که استخوان‌هایی سالم و شاداب را به شما هدیه می‌کنند، معرفی می‌‌کنیم.

کلم بروکلی تُرد و تازه، سرشار از کلسیم

کلم بروکلی یکی از خوشمزه‌ترین سبزیجاتی است که نیاز استخوان‌هایتان را به کلسیم، پتاسیم، منگنز، فسفر و آهن برآورده می‌کند. این سبزی مقوی سرشار از ویتامین کا نیز هست و از همین رو به جذب بیشتر کلسیم در بدن کمک می‌کند. برای مصرف کلم بروکلی تُرد و تازه، می‌توانید آن را همراه با غذا به‌صورت خام یا آب‌پز میل کنید و از ویتامین‌ها و املاح آن بهره‌مند شوید.

کلم چینی خوش‌عطر، استخوان‌سازِ بی‌مانند

کلم چینی یا بوک چوی، یکی از سبزیجات استخوان‌ساز و خوشمزه‌‌ای است که هم طعم خوبی را به سالادهایتان می‌دهد و هم استخوان‌هایتان را قوی و محکم می‌کند. کلم چینی منبعی غنی از کلسیم، پتاسیم، بتاکاروتن، آهن و انواع ویتامین‌هاست. این گیاه پُرخاصیت به دلیل وجود بتاکاروتن در آن، از تحلیل رفتن عضلات نیز جلوگیری می‌کند.

جالب است بدانید که حفظ عضلات به طور غیرمستقیم، نقش مهمی را در حفظ سلامت استخوان‌هایتان ایفا می‌کند. کلم چینی با خاصیت‌های بی‌نظیرش را می‌توانید به بشقاب سالادتان به‌صورت خام یا بخارپز اضافه کنید و از مزایای خوبی که برای سلامت استخوان‌هایتان دارد، لذت ببرید.

اسفناج سبز و دوست‌داشتنی، حافظ سلامت استخوان‌ها

(اسفناج ضد پوکی استخوان)

اسفناج سبزی خوشمزه‌ای است که با داشتن کلسیم، آهن، فولیک اسید، ویتامین کا و انواع دیگر ویتامین‌ها، نقش مهمی را در جلوگیری از پوکی استخوان و حفظ سلامت بدن ایفا می‌کند. جالب است بدانید که اسفناج می‌تواند فشار خونتان را تنظیم کند، سلامت چشم‌هایتان را بهبود ببخشد و از ابتلا به سرطان پروستات نیز جلوگیری کند. طبق مطالعه‌ای که انجام شده، اسفناج می‌تواند سرعت رشد تومور دهانه رحم را نیز کاهش دهد!

برای استفاده از فواید بی‌نظیر این سبزی خوشمزه می‌توانید آن را به‌صورت خام همراه با غذا یا به‌صورت بخارپز همراه با کمی آب‌لیمو مصرف کنید. یادتان باشد که اسفناج حاوی اگزالات است، بنابراین اگر مبتلا به سنگ کلیه هستید، بهتر است در مصرف این سبزی مفید زیاده‌روی نکنید.

سیر سبز، ادویه‌ای محبوب و غنی از مواد معدنی

سیر سبز یکی از استخوان‌سازترین سبزیجاتی است که علاوه بر مزایای بی‌نظیری که برای سلامت بدن دارد، عطر و طعم دلپذیری را نیز به انواع خورشت‌هایتان می‌بخشد. سیر سبز برخلاف سیر خشک، بوی تُند و قوی ندارد. این سبزی با کلسیم، فولیک اسید و مواد معدنی غنی‌ای که دارد، گزینه‌ای عالی به‌عنوان چاشنی انواع غذاها محسوب می‌شود.

اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید و علاوه بر حفظ سلامتی استخوان‌هایتان، سیستم ایمنی بدنتان را هم تقویت کنید، می‌توانید این بار که املت یا خورشت خوشمزه‌ای درست کردید، چند حبه سیر سبز تازه را نیز در پایان پُخت به غذا اضافه کنید.

چغندر سوئیسی سالم و خوش‌طعم، تقویت‌کننده استخوان‌ها

(چغندر سوئیسی حافظ سلامت استخوان)

چغندر سوئیسی یا سوئیس چارد، یکی از مغزی‌ترین اعضای خانواده چغندرهاست. این سبزی خوش‌طعم حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای حفظ سلامت بدن و استخوان‌هاست. از کلسیم گرفته تا منیزیم، پتاسیم، فسفر و آهن، همه را یکجا می‌‌توانید در این سبزی خوشمزه پیدا کنید.

جالب است بدانید که چغندر سوئیسی علاوه بر جلوگیری از پوکی استخوان، دیابت را کنترل می‌کند، فشار خون را تنظیم می‌کند و از پیری و ابتلا به سرطان نیز جلوگیری می‌کند. پس چه خوب است این بار که آش خوشمزه‌ای پُختید، یک فنجان چغندر سوئیسی قطعه شده را نیز در آن بریزید و از مزایای عالی این سبزی مفید لذت ببرید.

چرا کلسیم برای سلامت استخوان‌ها مهم است؟

در بخش قبلی بارها از اهمیت کلسیم و نقش مهمی که در حفظ سلامت استخوان‌ها ایفا می‌کند، صحبت کردیم. اما به‌راستی چرا وجود کلسیم تا به این اندازه برای جلوگیری از پوکی استخوان مهم است؟ واقعیت این است که بدن انسان بیشترین میزان کلسیم را در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره می‌کند. این روند تا سن ۳۰ سالگی ادامه پیدا می‌کند.

اما زمانی که پا به ۳۰ سالگی بگذارید، بدن کم‌کم از ذخایر کلسیم استخوان‌ها برمی‌دارد و به‌مرور زمان، زمینه را برای کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان فراهم می‌کند. اگر کمبود کلسیم داشته باشید نیز این روند سریع‌تر اتفاق می‌افتد. پس چاره کار این است که با مصرف سبزیجات و مواد غذایی غنی از کلسیم، نیاز بدن را به این ماده مهم تأمین کنید و در حفظ سلامت استخوان‌هایتان بکوشید.

 

چگونه از وضعیت تراکم استخوان‌های خود آگاه شویم؟

دانسیومتری یا سنجش تراکم استخوان، روشی تأییدشده برای بررسی وضعیت سلامتی استخوان‌هاست. اگر خانم بالاتر از ۶۵ سال یا آقای بالاتر ۷۰ سال هستید، اگر دچار شکستگی‌های مکرر استخوانی شده‌اید، کم‌وزن هستید یا به مدت طولانی داروهای کورتونی مصرف کرده‌اید، با انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان در تهران می‌توانید از وضعیت سلامت استخوان‌هایتان آگاه شوید و بیش از پیش در حفظ تراکم استخوان‌هایتان بکوشید.

سخن پایانی

سبزیجات ضد پوکی استخوان به‌عنوان یک منبع غذایی سالم، نیاز استخوان‌ها را به کلسیم و مواد معدنی ضروری تأمین می‌کنند و استخوان‌های شاداب و سالمی را به شما هدیه می‌کنند. حفظ سلامت استخوان‌ها بهترین سرمایه‌گذاری برای دوران پیری شماست. با مصرف خوراکی‌های سالم و انجام به‌موقع دانسیومتری، در حفظ سلامت خود کوشا باشید.

کدام سبزیجات ضد پوکی استخوان هستند؟

درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول