پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟

پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟

واقعا پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟ ابتلا به آن تا چه اندازه باعث اختلال در زندگی فرد میشه؟ آیا راهکاری برای تشخیص به‌موقع آن وجود داره؟ حدودا 200 میلیون نفر در سراسر جهان به پوکی استخوان مبتلا هستن و معمولا زن‌ها 4 برابر بیشتر از مردها در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارن. به‌طوری‌که بعد از 50 سالگی، از هر دو زن یک نفر و از هر چهار مرد یک نفر در طول زندگی خود دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شه. سایر افراد نیز به‌دلیل تراکم استخوان پایین، در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستن.

از نظر پزشکان، پوکی استخوان مسئول بیش از دو میلیون شکستگی در سال و متاسفانه این تعداد همچنان در حال افزایش هستش. پس بهتر اقدامات پیشگیرانه رو دست کم نگیرید. اگر به پوکی استخوان مبتلا شدید، مطمانا درمان به‌موقع میتونه سرعت تحلیل استخوان را کاهش بده.

یکی از دلایل خطرناک بودن پوکی استخوان این که یه بیماری خاموش و هیچ علامتی نداره. معمولا افراد تا زمانی‌که استخوانی شکسته نشه متوجه ابتلا به این بیماری نمی‌شن. در مواردی مثل شکستگی استخوان لگن و ستون فقرات، ممکن بهبودی بیمار بیش از یک سال طول بکشه و مطمانا در این مدت به‌دلیل ناتوانی زیاد روند زندگی مختل می‌شه. اکثر افراد مسن که دچار شکستگی لگن میشن نیاز به جراحی دارن و برای راه رفتن به عصا یا واکر وابسته میشن.

درحالی‌که به‌راحتی میشد با تغییر در سبک زندگی و مصرف مکمل‌ها و داروهای خاص تحت نظر پزشک، از بروز و پیشرفت پوکی استخوان پیشگیری کرد. با مطالعه این مقاله می‌تونید پاسخ جامعی برای ابهام پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟ دریافت کنین.

علت ابتلا به پوکی استخوان چیست؟

مطمانا اگر از علت اصلی ابتلا به این بیماری مطلع باشید، متوجه می‌شید که پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟ استخوان‌ها از بدن به‌خصوص اندام‌های حیاتی حمایت و محافظت می‌کنن. هم‌چنین کلسیم و سایر مواد معدنی را در ساختار خودشون ذخیره می‌کنن. زمانی‌که بدن به کلسیم نیاز داره، استخوان‌ها تجزیه و دوباره بازسازی می‌شن. این فرآیند کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کنه و در عین حال استخوان‌ها را قوی نگه می‌داره.

جالب که بدونید استخوان‌های شما از بافت زنده و در حال رشد ساخته شدن. داخل استخوان سالم شبیه اسفنج و به این ناحیه استخوان ترابکولار می‌گن. یک پوسته بیرونی از استخوان متراکم در اطراف بخش اسفنجی پیچیده شده که قشر مغز نامیده میشه.

وقتی پوکی استخوان رخ می‌ده، مدام اندازه سوراخ‌های موجود در بخش اسفنجی استخوان بزرگتر و بیشتر شده و در نهایت باعث کاهش تراکم و ضعیف شدن ساختار استخوان میشه. این مساله در ترک‌خوردن یا شکستگی استخوان‌های ستون فقرات، مچ دست و لگن موثر هستش.

علت ابتلا به پوکی استخوان چیست؟

تا حدود 30 سالگی، معمولا بیشتر از اونچه که از دست می‌دید، استخوان می‌سازید. بعد از 35 سالگی، روند تجزیه استخوان سریع‌تر از تشکیل استخوان اتفاق می‌افته که این مساله باعث از بین رفتن تدریجی توده استخوانی می‌شه. اگر در این شرایط به پوکی استخوان مبتلا بشید، در صورت عدم درمان باز هم توده استخوانی رو با سرعت بیشتری از دست می‌دید.

اصولا پس از یائسگی، سرعت تجزیه استخوان با سرعت بیشتری اتفاق می‌افته. پس در جواب پرسش پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟ باید گفت که که بیش‌ازحد تصور خطرناک است و با افزایش سن خطرات این بیماری چندین برابر می‌شه.

عوارض جانبی ابتلا به پوکی استخوان

از خطرات و عوارض پوکی استخوان اطلاع دارید؟ آیا می‌دونید که پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟ پوکی استخوان در مراحل اولیه هیچ علامتی نداره، تا زمانی‌که استخوانی در اثر یک ضربه ساده شکسته بشه و شما احساس درد کنید. اگرچه شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان اغلب در ستون فقرات، استخوان خاجی، لگن و مچ دست رخ می‌دن اما سایر استخوان‌ها هم می‌تونن در اثر پوکی استخوان بشکنن. این شکستگی‌ها می‌تونن منجر به بروز مشکلات تعادلی بشن که خطر افتادن و شکستگی‌های بعدی رو افزایش می‌ده.

عوارض جانبی ابتلا به پوکی استخوان

به عنوان مثال، ازاونجایی‌که استخوان‌های ستون فقرات به‌دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی‌های فشاری می‌شن، ممکن شکل مهره‌ها هم تغییر کن. معمولا اگر قسمت فشرده شده مهره در جلوی ستون فقرات باشه، ستون فقرات به سمت جلو خم شده و باعث اختلال در تعادل بدن میشه. این وضعیت ستون فقرات به معده هم فشار وارد می‌کنه و باعث می‌شه که شما سریع‌تر احساس سیری کنین و گاهی حتی منجر به سوءتغذیه میشه.

ضعیف شدن مهره‌های ستون فقرات در مواردی باعث فروپاشی اون‌ها میشه. این مساله در کوتاه شدن قد بسیار موثر هستش. اغلب برای درمان شگستکی‌های فشاری مهره‌ها نیاز به انجام جراحی‌های ورتبروپلاستی یا کیفوپلاستی هستش که هر دو با عوارض جانبی خاص خود همراه هستن.

عوارض جانبی ابتلا به پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری جدی و گاهی کشنده چون ممکن منجر به شکستگی لگن بشه و به گفته پزشکان، حدود 25 درصد از افراد در 6 تا 12 ماه اول پس از شکستگی لگن جان خود را از دست می‌دن. در واقع این عوارض مربوط به جراحی تعویض مفصل ران که می‌تونه زمینه آریتمی قلب، پنومونی، حمله قلبی و عفونت در افراد مسن رو فراهم کن.

بنابراین با توجه به نکات ذکرشده، درصورتی‌که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری رو دارید یا سبک زندگیتون سالم نیست، باید برای رفع ابهام ذهنی پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟ به یه پاسخ درست برسید.

راهکارهایی برای کاهش خطرات و عوارض پوکی استخوان

در پاسخ به سوال پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟ میشه گفت که احتمال بروز خطرات پوکی استخوان به‌محض افتادن از جایی یا حتی در زمان انجام کارهای ساده‌ای مثل پیاده‌روی یا عطسه کردن بیش از 50% است. معمولا شدت ترک‌خوردگی یا شکستگی بستگی به میزان کاهش تراکم استخوان داره. در این شرایط، یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌تونید انجام بدید این که برنامه‌ای برای جلوگیری از سقوط یا افتادن داشته باشید. مواردی چون:

  • محیط خانه را خلوت نگهدارید و وسایل اضافی رو حذف کنین.
  • از وسایل روشنایی پرنور و قوی استفاده کنین.
  • بخش زیادی از کفپوش منزل رو با فرش پوشش بدید.
  • در سرویس بهداشتی و حمام میله‌های مخصوص نصب کنین تا بتونین به‌عنوان تکیه‌گاه از اون‌ها استفاده کنین.

همکاری نزدیک با پزشک برای حفظ سلامت استخوان‌های شما بسیار مهم هستش. اگر لازم از داروهای استخوان‌ساز یا تقویت‌کننده استخوان‌ها استفاده کنین. ورزش کردن و خوردن غذاهای سرشار از کلسیم و ویتامین D یا مصرف منظم مکمل‌های اونها اهمیت زیادی داره. مطمانا پزشک هم همزمان با پاسخ به سوال پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟ چنین راهکارهایی رو به شما گوشزد میکن.

آیا امکان پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد؟

راهکارهایی برای کاهش خطرات و عوارض پوکی استخوان

اگر هنوز با ابهام پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟ مواجه هستید باید بدونید که از نظر پزشکان، فرد مبتلا به پوکی استخوان ممکن هرگز به محدوده طبیعی تراکم استخوان دست پیدا نکن. به‌همین‌دلیل، در مورد این بیماری همیشه پیشگیری بهتر از درمان هستش. معمولا مکمل‌ها و داروهای موجود می‌تونن تراکم استخوان را طی سه تا چهار سال تا چند درصد افزایش بدن. از دیگر راهکارهای پیشگیرانه می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خوردن میوه، سبزیجات، محصولات لبنی و ماهی به اندازه کافی
  • کاهش مصرف پروتئین، سدیم و کافئین
  • انجام فعالیت‌های بدنی
  • ترک سیگار
  • کاهش مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • کاهش وزن و رفع چاقی

برخی از داروها مثل استروئیدها، آنتی‌اسیدها، مهارکننده‌های پمپ پروتون و داروهای ضدتشنج می‌تونن خطر بروز ابتلا به پوکی استخوان رو افزایش بدن. پس خودسرانه به‌سراغ مصرف اون‌ها نرید. برخی از بیماری‌ها مثل اختلالات خودایمنی، دیابت، بیماری کلیوی یا کبدی و بیماری‌های گوارشی (کولیت، بیماری کرون و بیماری سلیاک) هم می‌تونن احتمال ابتلا رو افزایش بدن. پس حتما به فکر درمان به‌موقع اونها باشید.

بنابراین با وجود دریافت جواب‌های نگران‎کننده برای سوال پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟ می‌توان به راهکارهای پیشگیرانه ذکرشده اعتماد کرد.

نحوه صحیح تشخیص به‌موقع پوکی استخوان

ازاونجایی‌که پوکی استخوان یه بیماری بدون علامت هستش، غربالگری تراکم استخوان یا آزمایش سنجش تراکم استخوان تنها راه ممکن برای تشخیص سریع اون محسوب میشه. طبیعتا در این شرایط نباید از ابهاماتی مانند پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟ ترسید.

سنجش تراکم استخوان

در این آزمایش با استفاده از دستگاه اسکن جذب‌سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه (DEXA) پزشک میتونه میزان تراکم استخوان نقاط مختلف بدن به‌خصوص ستون فقرات، لگن و مچ دست رو بررسی کن. معمولا هرچه امتیاز کسب‌شده از این آزمایش کمتر باشه، خطر شکستگی استخوان بیشتر میشه. اغلب پزشکان توصیه می‌کنن که اگر دارای فاکتورهای خطر زیر هستین، حتما در سنین جوانی برای انجام سنجش تراکم استخوان اقدام کنین:

  • خانم سفیدپوست و آسیایی هستید
  • عمل جراحی اوفورکتومی (برداشتن تخمدان‌ها) رو انجام دادید
  • ژنتیک یا سابقه خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان رو دارید
  • وزن بدنتان بیش‌از‌حد کم یا زیاد هستش
  • به بیماری ام‌اس مبتلا هستید

پس در هنگام مواجهه با پرسش پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟ باید پذیرفت که احتمال خطر بالاست اما با وجود آزمایش‌هایی مانند سنجش تراکم استخوان هنوز راهی برای مقابله هست. در صورت مشاهده علائم مشکوک، ممکن پزشک علاوه بر این آزمایش دستور انجام آزمایش خون یا سی‌تی‌اسکن رو هم بده.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما رو در زمینه پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟ راهنمایی کنیم. مطمانا بعد از آگاهی از نکات ذکرشده، از این بعد با دقت بیشتری در جهت پیشگیری یا درمان این بیماری اقدام خواهید کرد. البته مشورت با پزشکان متخصص ارتوپد هم میتونه پاسخ‌های مناسبی برای سوال پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟ در اختیار شما قرار بده.

پوکی استخوان تا چند درصد خطرناک است؟

درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول