چرا نوشابه پوکی استخوان می آورد؟

چرا نوشابه پوکی استخوان می آورد؟

آیا می‌دانید که چرا نوشابه پوکی استخوان می‌آورد؟ مشخص شده است که نوشیدن نوشابه و نوشیدنی‏های گازدار به میزان قابل توجهی تراکم استخوان را کاهش می‌دهد و این مساله می‌تواند به‌مرور زمان باعث ایجاد پوکی استخوان شود. بنابراین هرچه نوشابه بیشتری بنوشید، تراکم استخوان‌های شما کمتر می‌شود و خطر ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد.

از نظر برخی از محققان یکی از دلایل اصلی آن، جایگزین شدن نوشیدنی‌های سالمی مانند شیر با نوشابه است. به عنوان مثال، اگر عادت دارید که یک پپسی را با شام (یا صبحانه) میل کنید، احتمالا یک لیوان شیر یا آب پرتقال غنی‌شده را که متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند را دیگر نمی‌نوشید.

در ادامه این مطلب به دلایل دیگری از مساله چرا نوشابه پوکی استخوان می‌آورد؟ اشاره خواهیم کرد. با توجه به اینکه این بیماری بدون هیچ درد یا علامتی پیشرفت می‌کند تا زمانی‌که استخوان شکسته شود.

چگونه نوشیدن نوشابه خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد؟

واقعا چرا نوشابه پوکی استخوان می‌آورد؟ استخوان بافت زنده‎ای است که دائما تجزیه می‌شود و بدن شروع به جایگزین کردن ساختار آن می‌کند. اصولا پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که بدن نتواند تعادل مشخصی بین ایجاد استخوان جدید و از دست دادن استخوان قدیمی ایجاد کند و سرعت تجزیه استخوان بیشتر از تشکیل آن باشد.

وقتی جوان هستید، بدن شما سریع‌تر از اینکه استخوان‌های قدیمی‌تر را تجزیه کند، استخوان‌های جدید می‌سازد. درحالی‌که با افزایش سن، توده استخوانی سریعتر از آنچه که ایجاد شود از بین می‌رود.

پوکی استخوان باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود. در این شرایط استخوان‌ها به‌قدری شکننده می‌شوند که هرگونه فشار فیزیکی یا حتی یک زمین خوردن ساده می‌تواند باعث شکستگی در مچ دست، لگن یا ستون فقرات شود.

اگرچه پوکی استخوان هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما زنان سفیدپوست و آسیایی یائسه در بالاترین خطر ابتلا به آن هستند.

در پاسخ به سوال چرا نوشابه پوکی استخوان می‌آورد؟ باید گفت که یکی از دلایل موثر این است که نوشیدن نوشابه‌های گازدار به طور منظم باعث کاهش تراکم استخوان یا میزان مواد معدنی در بافت‌های استخوانی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که در میان زنان یائسه، نوشیدن دو وعده نوشابه در روز، خطر شکستگی استخوان به‌ویژه در لگن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

در واقع اسید فسفریک مورد استفاده برای افزایش طعم نوشابه‌ها با فرآیند جذب کلسیم در بدن تداخل می‌کند و منجر به از بین رفتن کلسیم استخوان می‌شود. زیرا فسفر خود یک ماده معدنی مهم در ساختار استخوان است و اگر مقدار نامتناسبی فسفر در مقایسه با مقدار کلسیمی که دریافت می‌کنید مصرف کنید، این مساله می‌تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان شود.

یکی دیگر از مقصران احتمالی این مساله که چرا نوشابه پوکی استخوان می‌آورد؟ وجود کافئین است. کارشناسان مدت‌هاست متوجه شده‌اند که این ماده می‌تواند در فرآیند جذب کلسیم اختلال ایجاد کند. جالب است بدانید که در یک مطالعه در زمینه مصرف طولانی‌مدت نوشابه‏های کافئین‌دار و بدون کافئین، مشخص شد که مصرف هر دو با کاهش 4 درصدی تراکم استخوان همراه است. البته به نظر می‌رسد که نوشیدنی‌های کافئین‌دار آسیب بیشتری ایجاد می‌کنند.

شاید به‌همین‌دلیل است که با وجود کمتر بودن اسید فسفریک موجود در نوشابه نسب به مرغ یا پنیر، مصرف نوشابه خطر بروز پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. پس مساله چرا نوشابه پوکی استخوان می‌آورد؟ را دست کم نگیرید.

علائم پوکی استخوان چیست؟

در جهت آگاهی بیشتر نسبت به مساله چرا نوشابه پوکی استخوان می‌آورد؟ لازم است که با علائم این بیماری آشنا شوید تا در صورت مواجهه با آن‌ها در اثر داشتن یک رژیم غذایی ناسالم، سریعا برای درمان اقدام کنید. ممکن است در طول زمان متوجه مشکلات زیر شوید:

  • کوتاهی قد
  • حالت خمیده کمر و پشت
  • شکنندگی راحت استخوان‌ها در اثر کوچکترین فشار
  • کمردرد ناشی از ریزش یا شکستگی مهره‌ها

اگر فکر می‌کنید به پوکی استخوان مبتلا شده‎اید، در اولین فرصت مصرف نوشابه را قطع کنید و برای آزمایش با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. ‌

فاکتورهای خطر موثر در بروز پوکی استخوان

در قسمت قبل به پاسخ سوال چرا نوشابه پوکی استخوان می‌آورد؟ اشاره کردیم. اما جالب است بدانید که علاوه‌بر مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار، عوامل دیگری نیز ممکن است در ابتلا به پوکی استخوان نقش داشته باشند که عبارتند از:

  • جنسیت. زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.
  • سن. هر چه سن شما بیشتر باشد، خطر ابتلا بیشتر است.
  • سابقه خانوادگی. داشتن یکی از اعضای خانواده مبتلا به پوکی استخوان شما را مستعد شکستگی استخوان می‌کند.
  • سایز بدن. ازآنجایی‌که با افزایش سن میزان توده استخوانی شروع به کاهش می‌کند، مردان و زنانی‌که ساختار بدنی کوچک‌تری دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند. ‌
  • بیماری‌های مزمن. در صورت ابتلا به بیماری التهابی روده، بیماری سلیاک، بیماری کلیوی، بیماری کبدی، مولتیپل میلوما یا آرتریت روماتوئید، خطر ابتلا به پوکی استخوان در شما بیشتر است.

برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان موارد زیر را کنترل کنید:

  • سطوح هورمونی بدن. زیرا ابتلا به پوکی استخوان در افرادی‌که هورمون‌های جنسی و تیروئید بیش‌ازحد یا خیلی کم تولید می‌کنند، شایع‌تر است.
  • خوردن غذاهای غنی از کلسیم. چراکه سطوح پایین کلسیم منجر به پوکی استخوان می‌شود. مصرف مواد مغذی غنی از کلسیم، مانند سبزیجات دارای برگ‌ سبز، مواد لبنی و شیر بادام، می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌های شما کمک کند.
  • مصرف طولانی‌مدت استروئیدها. زیرا خوردن کورتیکواستروئیدها بر نحوه بازسازی استخوان‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

پوکی استخوان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

معمولا پزشک علاوه‌بر معاینه و بررسی علائم بیمار، دستور انجام تست سنجش تراکم استخوان را نیز می‌دهد. آزمایش سنجش تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) به کمک دستگاه اسکن جذب‌سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه (DEXA) می‌تواند از مقادیر کمی تابش اشعه ایکس برای اندازه‌گیری میزان استحکام استخوان‌های ستون فقرات، لگن یا مچ دست استفاده کند.

البته آزمایش تصویربرداری با اشعه ایکس استاندارد نیز می‌تواند پوکی استخوان را در زمانی‌که بیماری پیشرفت کرده است، تشخیص دهد.

زنان 65 سال به بالا و مردان 70 سال به بالا باید به طور منظم آزمایش سنجش تراکم استخوان را انجام دهند. معمولا اسکن DEXA برای مردان یا زنان جوان که دارای سابقه خانوادگی یا فاکتورهای خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند نیز در نظر گرفته می‌شود.

در واقع محققان با استفاده از همین آزمایش‌ها توانستند به آثار مصرف نوشابه بر تراکم استخوان‌ها و پاسخ مناسبی برای سوال چرا نوشابه پوکی استخوان می‌آورد؟ دست پیدا کنند.

معرفی بهترین مرکز سنجش تراکم استخوان در تهران

اگر به‌دنبال بهترین مرکز سنجش تراکم استخوان در تهران هستید، پیشنهاد ما به شما مرکز سنجش تراکم استخوان آکادمی است. این مرکز با سابقه طولانی، برخورداری از کادر تخصصی و به‌روزترین تجهیزات می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. از این فرصت عالی برای آگاهی از وضعیت تراکم استخوان‌های خود و میزان خطر ابتلا به پوکی استخوان استفاده کنید.

راهکارهایی برای مقابله با خطر مصرف نوشابه و ابتلا به پوکی استخوان

احتمالا تا الان به یک پاسخ مناسب برای ابهام چرا نوشابه پوکی استخوان می‌آورد؟ دست پیدا کرده‌اید و متوجه شده‌اید که بیماری خاموش پوکی استخوان تا چه اندازه خطرناک است. با این وجود، اگر هنوز هم کاهش یا عدم مصرف نوشابه برای شما مشکل است، پیشنهاد می‌کنیم به راهکارهای زیر توجه کنید:

  • بهتر است از این به بعد یک لیوان شیر یا آب پرتقال غنی‌شده را جایگزین یک یا دو قوطی نوشابه در روز کنید. این مساله نه تنها اثرات مضر خود نوشابه را کاهش می‌دهد، بلکه به افزایش کلسیم نیز کمک می‌کند.
  • برای جبران آثار مضر مصرف نوشابه، علاوه‌بر افزایش استفاده از محصولات لبنی، شیر خشک بدون چربی را نیز به انواع دستور‌العمل‌های غذایی خود (مثلا پودینگ‌ها، کلوچه‌ها، نان‎ها، سوپ‌ها و سس) اضافه کنید. مشخص شده است که یک قاشق غذاخوری شیر خشک می‌تواند 52 میلی‌گرم کلسیم به بدن شما برساند.
  • اگر کلسیم کافی (1000 تا 1300 میلی‌گرم در روز) از طریق رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید، از مکمل‌های کلسیم و ویتامین D استفاده کنید.
  • در روز به مدت 20 تا 30 دقیقه، ورزش‌های قدرتی و مقاومتی انجام دهید. زیرا ورزش کردن روی بهبود روند تجدید بافت استخوان‌ها بسیار موثر است.

مطمانا توجه به نکات ذکرشده می‌تواند نگرانی شما را نسبت به این مساله که چرا نوشابه پوکی استخوان می‌آورد؟ برطرف کند.

راهکارهایی برای درمان پوکی استخوان

اگر متوجه شدید که چرا نوشابه پوکی استخوان می‌آورد؟ درصورتی‌که طبق نتایج آزمایش سنجش تراکم استخوان مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستید، باید کاهش مصرف مواد غذایی ناسالم مانند نوشابه، افزایش مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، فسفر و ویتامین D و خوردن ویتامین‌ها و مواد معدنی روزانه را آغاز کنید.

در صورت ابتلا به پوکی استخوان لازم است علاوه‌بر راهکارهای ذکرشده برای هورمون‌درمانی و مصرف داروهایی مانند بیس‌فسفونات‌ها و استخوان‌سازها نیز اقدام کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر خانمی هستید که یائسگی زودرس را تجربه می‌کنید، سابقه خانوادگی شکستگی استخوان دارید یا ماه‌ها کورتیکواستروئید مصرف کرده‌اید، باید در مورد خطر ابتلا خود به پوکی استخوان با پزشک خود صحبت کنید.

مطمانا طبق علل ذکرشده در مورد اینکه چرا نوشابه پوکی استخوان می‌آورد؟ حذف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار از رژیم غذایی، تغذیه سالم، فعال بودن و انجام آزمایش‌های منظم تراکم استخوان به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک می‌کند و از سلامت استخوان‌های شما حفاظت می‌کند.

امیدواریم مطالعه این مطلب توانسته باشد تمامی ابهامات شما را در مورد اینکه چرا نوشابه پوکی استخوان می‌آورد؟ برطرف کرده باشد.

چرا نوشابه پوکی استخوان می آورد؟

درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول