عرقیجات مفید برای درمان پوکی استخوان

عرقیجات مفید برای درمان پوکی استخوان

پوکی استخوان از بیماری‌های شایعی است که در آن ساخت سلول‌های استخوانی با از بین رفتن آن‌ها تناسب ندارد و موجب ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود. با توجه به اینکه این بیماری کیفیت زندگی افراد مبتلا را کاهش می‌دهد تصمیم گرفتیم بهترین عرقیجات برای درمان پوکی استخوان را معرفی کنیم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

سنجش تراکم استخوان تهران مجهز به پیشرفته‌ترین تکنولوژی برای سنجش سفتی و محکمی استخوان‌های بدن است؛ کادری مجرب و با تجربه دارد و نتایج را در کوتاه‌ترین زمان در اختیار شما قرار می‌دهد.

1.عرق مریم گلی قرمز

انواع عرقیجات برای درمان پوکی استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد که عرق مریم گلی یکی از آن‌ها است. این عرق گیاهی حاوی اسید سالویانولیک، لیتوسپرمات منیزیم، تانشینون و ویتامین B است. اسید سالویانولیک از ترکیبات مفید عرق مریم گلی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند از التهاب جلوگیری کند و روند تولید رادیکال‌های آزاد را متوقف کند.

بنابراین عرق مریم گلی می‌تواند مانع تجزیه سلول‌های استخوانی شود و از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. حتی ترکیبات موجود در عرق مریم گلی می‌تواند رشد استخوان‌ها را هم تحریک کند و موجب سلامتی آن‌ها شود. مریم گلی یکی از داروهای گیاهی مفید است که سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند علاوه بر درمان پوکی استخوان، در کنترل میزان کلسترول و سلامت دهان و دندان تاثیرگذار باشد.

البته پزشکان توصیه می‌کنند بیماران از عرق مریم گلی برای درمان بیماری‌های مختلف نظیر پوکی استخوان به مدت طولانی استفاده نکنند. زیرا درگیر عوارض می‌شوند.

 شیوه صحیح مصرف عرق مریم گلی

عرقیجات برای درمان پوکی استخوان باید روزانه مصرف شوند تا اثربخشی مطلوب داشته باشند. برای استفاده از عرق مریم گلی می‌توانید روزانه یک یا دو فنجان کوچک از آن را صبح و عصر مصرف کنید.

موارد منع مصرف عرق مریم گلی

با وجود تاثیرات مثبت استفاده از عرقیجات برای درمان پوکی استخوان، افراد زیر نمی‌توانند عرق مریم گلی استفاده کنند.

  • خانم‌های باردار و شیرده
  • کسانی که داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند.

2.عرق شبدر برای درمان پوکی استخوان

روش‌های طب سنتی بدون ایجاد عارضه شدید و خطرناک می‌توانند روند بروز بیماری‌های مختلف را کند یا متوقف کنند. مصرف عرقیجات بخش بااهمیتی از روش‌های طب سنتی برای درمان پوکی استخوان است که می‌تواند روند پوکی استخوان را کند یا متوقف کند. یکی از عرقیجات مفید برای درمان پوکی استخوان، عرق شبدر است.

شبدر گیاهی با طبع گرم و خشک است که در طب سنتی با نام‌های سه برگ آبی، حباقا، قرط، نفل الماء و ذرق هم شناخته می‌شود. برگ شبدر سبز و شفاف است و شکل گلابی دارد. شبدر ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از آهن و فسفر است.

همچنین می‌توان با مصرف شبدر، ویتامین‌های مورد نیاز بدن نظیر ویتامینA، B، C، K و املاحی نظیر پتاسیم، کلسیم، منیزیم و نیاسین را تامین کرد.

نکته مهمی که باید بدانید این است که با تهیه کردن عرق شبدر، خواص آن حفظ می‌شود و از بین نمی‌رود.

عرق شبدر جزو بهترین عرقیجات برای درمان پوکی استخوان است که خواصی شبیه استروژن دارد. زیرا حاوی ماده‌ای شیمیایی به نام ایزوفلاون است.

از عرق شبدر علاوه بر درمان پوکی استخوان می‌توانیم انتظار داشته باشیم، تشنج را درمان کند، آبریزش چشم و سردرد را تسکین دهد و بتواند در بهبود سرطان معده و گلو موثر باشد. همچنین علائم بیماری‌هایی نظیر میگرن، صرع، بیماری‌های ناشی از رادیواکتیو هم با عرق شبدر بهبود می‌یابد.

مقدار مصرف عرق شبدر برای درمان پوکی استخوان

یکی از سوالات متداول درباره مصرف عرقیجات برای درمان پوکی استخوان، نحوه صحیح مصرف و میزان آن است.

مصرف روزانه یک فنجان از عرق شبدر برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان مفید است. اما بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است عرق شبدر با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین یا داروی تاموکسیفن تداخل داشته باشد و پزشک مصرف آن را برای شما ممنوع نماید.

عوارض مصرف عرق شبدر

با اینکه عرقیجات برای درمان پوکی استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرند و مفید هستند، اما باید بدانیم میزان مصرف آن چقدر باید باشد تا درگیر عوارض نشویم. در صورتی که از عرق شبدر بیش از اندازه استفاده کنید، ممکن است دچار سردرد، حالت تهوع یا خارش شوید.

چه کسانی نمی‌توانند از عرق شبدر استفاده کنند؟

برخی از افراد نمی‌توانند از عرق شبدر برای درمان پوکی استخوان استفاده کنند. افراد زیر مهم‌ترین موارد  منع مصرف عرق شبدر هستند.

  • با توجه به اینکه عرق شبدر خاصیت هورمونی دارد، خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی نباید عرق شبدر مصرف کنند.
  • خانم‌هایی که مبتلا به سرطان پستان هستند، فقط در صورت تایید پزشک می‌توانند عرق شبدر مصرف کنند.

3.عرق گیاه دم اسب

دم اسب گیاهی چند ساله و بزرگ است که در بخش‌هایی از اروپا، آسیا، خاورمیانه و آمریکای شمالی یافت می‌شود. از این گیاه شفابخش برای درمان بیماری‌ها و امراض مختلف نظیر سل، بیماری‌های کلیوی، بهبود پوکی استخوان استفاده می‌شود.

گیاه دم اسب حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر اسید اولئانولیک و اسید اورسولیک است که موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. همچنین عرق دم اسب جزو بهترین عرقیجات برای درمان پوکی استخوان است که می‌تواند سطح کلسیم را بهبود بخشد و رشد استخوان‌ها را بیشتر کند.

یکی دیگر از ترکیبات مفید عرق دم اسب، سیلیس است. مکمل‌هایی که با سیلیس ساخته می‌شود هم در تراکم استخوان تاثیرگذار است.

نحوه صحیح مصرف عرق دم اسب برای درمان پوکی استخوان

عرقیجات برای درمان پوکی استخوان باید به اندازه کافی مصرف شوند. استفاده از عرق دم اسب باید روزانه و به میزان 1 تا 2 فنجان باشد. مصرف بیش از حد عرقیجات گیاهی برای برخی از افراد مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

شیوه دیگر استفاده از عرق دم اسب، استعمال موضعی است. برای این کار باید روزانه مقدار کمی از عرق را به استخوان‌ها بزنید و ماساژ دهید.

عوارض استفاده از عرق دم اسب

برای در امان ماندن از مضرات و عوارض عرقیجات باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید. یعنی شما اجاره ندارید با زیاده‌روی در مصرف یکی از عرقیات برای درمان پوکی استخوان، به بدن خود آسیب بزنید. به طور مثال اگر از عرق دم اسب بیش از اندازه استفاده کنید، دچار ناراحتی‌های گوارشی نظیر اسهال و دل درد می‌شوید.

چه کسانی نمی‌توانند از عرق دم اسبی استفاده کنند؟

همه افراد مجاز به استفاده از عرقیجات برای درمان پوکی استخوان نیستند. افراد زیرمهم‌ترین موانع منع مصرف  عرق دم اسبی هستند.

  • خانم‌های باردار و شیرده
  • کودکان و افراد زیر 18 سال
  • افراد دیابتی
  • کسانی که کمبود تیامین یا پتاسیم دارند

در صورتی که فرد مبتلا به دیابت از عرق دم اسبی برای درمان پوکی استخوان استفاده کند، باید سطح قند خون را مرتب بررسی کند تا دچار افت قند نشود.

4.عرق آویشن برای درمان پوکی استخوان

آویشن که با نام تیموس ولگریس شناخته می‌شود علاوه بر عطر و طعم دلپذیر، خواص متعددی بر سلامتی بدن دارد. آویشن حاوی ماده فعال تیمول است که یک آنتی‌اکسیدان قوی است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و به عنوان یکی از بهترین عرقیجات برای درمان پوکی استخوان شناخته می‌شود.

کاراکرول هم یکی دیگر از ترکیبات آویشن است که علاوه بر خاصیت ضدعفونی و ضد باکتریایی، از تخریب سلول‌های استخوانی جلوگیری می‌کند و برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان مفید است.

همچنین آویشن حاوی مقادیر مطلوبی ویتامین A، C و مقادیر مطلوبی از آهن، پتاسیم و فسفر و منگنز است.

 عوارض عرق آویشن

با اینکه گیاهان دارویی خواص متعددی برای سلامتی دارند، اما ممکن است مصرف آن برای برخی از افراد با عوارضی همراه باشد.

به طور مثال استفاده  بیش از حد از عرق آویشن باعث می‌شود فرد درگیر علائمی نظیر تهوع، سرگیجه و استفراغ شود. همچنین با توجه به اینکه آویشن از خانواده نعنانیان است، ممکن است موجب بروز واکنش‌های آلرژیک شود. کسانی که با مصرف عرق آویشن دچار واکنش‌های حساسیتی مانند قرمزی و تورم پوست، التهاب، آبریزش بینی و … می‌شوند، باید مصرف آن را قطع کنند.

حتی ممکن است مصرف عرق آویشن در بیماران قلبی موجب بروز علائم آزاردهنده‌ای شود.

میزان مجاز مصرف عرق آویشن

برای استفاده از خواص عرق آویشن بهتر است روزانه 1 یا 2 فنجان از آن مصرف کنید تا پوکی استخوان درمان شود.

موارد منع مصرف عرق آویشن

برای جلوگیری از ایجاد عوارض آویشن باید به موارد منع مصرف دقت کنیم و در مصرف آن زیاد روی نکنیم.

همه  افراد مجاز به استفاده از دمنوش‌ها و عرقیات گیاهی نیستند. مصرف عرق آویشن برای خانم‌های باردار ممنوع است، زیرا احتمال سقط را زیاد می‌کند. همچنین خانم‌های شیرده هم به دلیل تاثیر عرق آویشن بر نوزاد اجازه مصرف آن را ندارند.

کسانی که بیماری خاصی دارند یا داروی خاصی مصرف می‌کنند هم بهتر است حتما قبل از مصرف عرق آویشن با پزشک مشورت کنند.

نکته بااهمیت مصرف عرقیجات برای درمان پوکی استخوان

در صورتی که میزان پوکی استخوان شدید باشد، عرقیجات به تنهایی نمی‌توانند پوکی استخوان را درمان کنند؛ بلکه باید به عنوان مکمل درمان پزشکی مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین با توجه به عوارض استفاده طولانی مدت و بیش از حد داروهای گیاهی بهتر است یا احتمال بروز تداخلات دارویی، حتما با پزشک درباره برنامه‌های مراقبتی و تغذیه‌ای مشورت کنید.

جمع بندی

داروها و عرقیات گیاهی حاوی ترکیبات تقویت کننده استخوان هستند و به عنوان جایگزین طبیعی داروهای شیمیایی پوکی استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب سعی کردیم بهترین عرقیجات برای درمان پوکی استخوان را به شما معرفی کنیم. امیدواریم با مصرف این عرقیجات بتوانید روند پوکی استخوان را کند کنید.

عرقیجات مفید برای درمان پوکی استخوان

درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول