آیا سرکه سیب باعث پوکی استخوان میشود؟

آیا سرکه سیب باعث پوکی استخوان میشود؟

در این مقاله قصد داریم در مورد سرکه سیب برای پوکی استخوان صحبت کرده و از نزدیک با مزایا و معایب مصرف سرکه سیب برای بدن انسان آشنا شویم. سرکه سیب یک مقوی طبیعی است. این ماده ارزشمند فواید متعددی برای سلامتی انسان دارد و مطالعات علمی مختلف و معتبری از این فواید حمایت می‌کند. با این حال، مردم در مورد ایمنی و عوارض جانبی احتمالی سرکه سیب، نگرانی‌هایی را نیز مطرح کرده‌اند. برای مثال برای بسیاری از افراد جای سؤال است که آیا سرکه سیب برای پوکی استخوان ضرر دارد؟ آیا مصرف سرکه سیب منجر به پوکی استخوان می‌شود؟ در این مطلب ما نگاهی به عوارض جانبی بالقوه سرکه سیب خواهیم انداخت و دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه مصرف ایمن سرکه سیب ارائه خواهیم کرد. اگر شما هم در مورد مزایا و معایب سرکه سیب برای بدن انسان کنجکاو بوده و به دنبال پاسخی برای پرسش آیا سرکه سیب برای پوکی استخوان مضر است؟ می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها ما را همراهی کنید.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب از ترکیب سیب با مخمر تهیه می‌شود. مخمر قند موجود در سیب را به الکل تبدیل می‌کند. سپس باکتری‌ها به مخلوط اضافه می‌شوند و الکل را به اسید استیک تخمیر می‌کنند. اسید استیک ۵ تا ۶ درصد از سرکه سیب را تشکیل می‌دهد. این اسید البته در دسته اسیدهای ضعیف طبقه‌بندی می‌شود؛ اما زمانی که به غلظت کافی برسد، دارای خواص اسیدی نسبتاً قدرتمندی می‌شود که می‌تواند روی عملکردهای مختلف بدن انسان تأثیر بگذارد.

علاوه بر اسید استیک، سرکه حاوی آب و مقادیر کمی از اسید‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر است. چندین مطالعه روی حیوانات و انسان‌ها نشان داده است که اسید استیک و سرکه سیب ممکن است باعث چربی‌سوزی، کاهش سطح قند خون، افزایش حساسیت به انسولین و بهبود سطح کلسترول شود. سرکه سیب مصارف دارویی مختلفی دارد و به‌عنوان یک درمان طبیعی برای کاهش وزن نیز محبوب است.

سرکه سیب همچنین ممکن است به کاهش التهاب کمک کند و منجر به کاهش میزان اسید اوریک در خون شما شود. برای اهداف رژیم غذایی، سرکه سیب فقط باید در حالت رقیق‌شده و در مقدار محدود مصرف شود. سرکه سیب حاوی درصد تقریبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ذکرشده در لیست زیر است:

  • کلسیم: ۲ درصد از نیاز روزانه رژیم غذایی
  • آهن: ۳ درصد از نیاز روزانه رژیم غذایی
  • فسفر: ۲% از نیاز روزانه رژیم غذایی
  • منیزیم: ۳ درصد از نیاز روزانه رژیم غذایی
  • منگنز: ۳۰ درصد از نیاز روزانه رژیم غذایی
  • پتاسیم: ۵ درصد از نیاز روزانه رژیم غذایی

منگنز یک ماده معدنی ضروری است که اغلب در رژیم غذایی ما به آن اهمیت داده نمی‌شود. انجام عملکرد‌های بدن بسیار مهم است و به‌طور فعال به تشکیل استخوان، کنترل قند خون و کنترل رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

رژیم غذایی برای افرادی با پوکی استخوان

افراد مبتلا به پوکی استخوان باید رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D مصرف کنند. یک برنامه غذایی هفت روزه متعادل با ماهی، گوشت بدون چربی، میوه‌های تازه، سبزیجات و محصولات شیر می‌تواند برای پوکی استخوان مفید باشد؛ اما در بسیاری از موارد، پوکی استخوان تنها با رژیم غذایی قابل کنترل نیست. پزشک شما به احتمال زیاد مولتی ویتامین یا مکمل ویتامین D و کلسیم را برای مقابله با هرگونه مشکل در جذب کلسیم تجویز می‌کند.

رابطه غذا‌های اسیدی و قلیایی با پوکی استخوان

افزایش اسیدیته باعث افزایش فعالیت استئوکلاست‌ها می‌شود. این امر خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. این بدان معنی است که پیروی از یک دستورالعمل قلیایی و مصرف غذا‌هایی مانند میوه‌ها و سبزیجات برای به حداقل رساندن از دست دادن تراکم استخوان و افزایش سلامت استخوان عالی هستند.

غذا‌هایی که برای پوکی استخوان باید از آن اجتناب کنید به شرح زیر هستند:

  • مصرف نمک را محدود کنید، زیرا غذا‌های شور می‌توانند باعث از دست دادن کلسیم بدن شده و بر سلامت استخوان‌ها تأثیر بگذارند.
  • قهوه، چای و نوشابه‌ها حاوی کافئین هستند که برای سلامت استخوان‌ها مضر است و با کاهش جذب کلسیم باعث تحلیل استخوان می‌شود.
  • ناگفته نماند که الکل برای سلامت استخوان و جذب کلسیم مضر است.

سرکه سیب و سلامت استخوان؛ آیا سرکه سیب برای پوکی استخوان مضر است؟

در پاسخ به سؤال آیا سرکه سیب برای پوکی استخوان مضر است؟ باید گفت پوکی استخوان به دلیل عوامل متعددی اتفاق می‌افتد و حاصل از دست دادن تراکم استخوانی است. دلایل زیر می‌توانند منجر به پوکی استخوان شوند:

  • عوامل ارثی
  • سبک زندگی مانند رژیم کتو کم کربوهیدرات پرچرب
  • خطرات خارجی
  • وجود اسید اوریک
  • بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید

در این بین اما در برخی موارد، از دست دادن تراکم استخوانی به دلیل مصرف سرکه سیب گزارش شده است. با این حال، چنین مواردی کمیاب هستند و تعیین اینکه آیا سرکه سیب اثر مضری بر سلامت استخوان دارد یا خیر دشوار است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد سرکه سیب می‌تواند منجر به کاهش سطح پتاسیم شود (برخلاف ادعایی که سرکه سیب را منبع غنی از پتاسیم می‌داند) و فرد را در معرض خطر بیشتری برای پوکی استخوان قرار می‌دهد.

همچنین مشخص شده است که مصرف بیش از حد سرکه سیب مقادیر زیادی بی‌کربنات، سدیم و پتاسیم را در مدفوع فرد نشان می‌دهد. سرکه سیب دارای سطوح اسیدی بسیار بالایی است (برخلاف آب قلیایی که از استخوان‌ها محافظت می‌کند)؛ بنابراین، نباید آن را مانند سایر نوشیدنی‌ها در نظر گرفت و فقط باید در مقادیر محدود در حالت رقیق مصرف شود. هرگونه مشکل پس از مصرف آن باید به پزشک اطلاع داده شود.

آخرین مطالعات به این نتیجه رسیدند که سرکه سیب می‌تواند بر تراکم مواد معدنی استخوان تأثیر منفی بگذارد و استخوان ما را ضعیف و شکننده کند. مصرف بیش از حد سرکه سیب راه را برای بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر مانند رفلاکس اسید، یبوست، آرتریت روماتوئید هموار کرده و درد آرتریت را تشدید می‌کند.

در حالی که به نظر می‌رسد سرکه سیب تأثیر مثبتی بر حساسیت به انسولین و سطح نامتعادل قند خون دارد؛ اما در دسته غذا‌های قلیایی ساز قرار می‌گیرد و می‌تواند اسید معده شما را مختل کند. وقتی صحبت از رابطه بین سرکه سیب و پوکی استخوان می‌شود، متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف زیاد اسید می‌تواند مانع تشکیل استخوان‌های جدید شود، بر تراکم استخوان تأثیر بگذارد و باعث تحلیل استخوان شود.

با توجه به توضیحات ارائه‌شده و با توجه به آخرین مطالعات، می‌توان نتیجه گرفت که مصرف روزانه و بیش از حد سرکه سیب برای پوکی استخوان مضر است و می‌تواند از رشد استخوان‌های جدید نیز جلوگیری کند. در همین راستا، با ۷ عارضه مصرف سرکه سیب در ادامه آشنا خواهیم شد.

۷ عارضه جانبی سرکه سیب

بر اساس گزارش‌های اعلام‌شده، مصرف سرکه سیب می‌تواند منجر به بروز برخی از عوارض جانبی شود. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که سرکه سیب در دوز‌های زیاد مصرف می‌شود.

۱. تأخیر در تخلیه معده

مطالعات کوچک روی انسان نشان داده است که سرکه سیب ممکن است سرعت خروج غذا از معده و ورود به دستگاه گوارش تحتانی را کاهش دهد. این امر می‌تواند سرعت جذب مواد مغذی در جریان خون را کاهش دهد.

۲. عوارض گوارشی

سرکه سیب ممکن است در برخی افراد علائم گوارشی ناخوشایندی ایجاد کند. مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده است که سرکه سیب و اسید استیک ممکن است اشتها را کاهش داده و احساس سیری را تقویت کند و از این طریق، منجر به کاهش دریافت کالری شود.

۳. سطوح پایین پتاسیم و تحلیل استخوان؛ از مهم‌ترین عارضه‌های سرکه سیب برای پوکی استخوان

گزارش‌ها حاکی از آن است که مصرف بیش از حد سرکه سیب می‌تواند منجر به کاهش پتاسیم خون و از دست دادن تراکم استخوان شود. سرکه سیب برای پوکی استخوان مضر است و همان‌طور که اشاره شد، از رشد استخوان‌ها جدید نیز جلوگیری می‌کند.

اگر قصد انجام تست‌های مرتبط با سنجش تراکم استخوانی بدن خود را دارید، می‌توانید به مجموعه ما مراجعه کرده و از خدمات ما بهره‌مند شوید. انجام تست‌های مرتبط با سنجش تراکم استخوانی برای تشخیص پوکی استخوان و انتخاب رژیم غذایی مناسب‌، لازم و ضروری است.

۴. فرسایش مینای دندان

غذا‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی به مینای دندان آسیب می‌رسانند. اسید استیک موجود در سرکه ممکن است به مینای دندان نیز آسیب برساند.

۵. سوزش گلو

سرکه سیب این پتانسیل را دارد که باعث سوختگی مری (گلو) شود. بررسی مایعات مضری که به‌طور تصادفی توسط کودکان بلعیده شده‌اند نشان داد که اسید استیک سرکه رایج‌ترین اسیدی است که باعث سوختگی گلو می‌شود. محققان توصیه کردند که سرکه سیب به‌عنوان یک ماده سوز‌آور قوی در نظر گرفته شود و در ظروف ضد کودک نگهداری شود.

۶. سوختگی پوست

سرکه سیب به دلیل ماهیت شدید اسیدی که دارد، ممکن است هنگام استفاده روی پوست باعث سوختگی شود.

۷. تداخلات دارویی

چند دارو ممکن است با سرکه سیب تداخل داشته باشند. داروی دیابت، دیگوکسین (لانوکسین) و برخی از دارو‌های ادرارآور از جمله داروهایی هستند که با سرکه سیب تداخل دارند.

نحوه مصرف بی‌خطر سرکه سیب

شما می‌توانید با رعایت این دستورالعمل‌های کلی، با خیال راحت مقادیر مناسبی از سرکه سیب را مصرف کنید:

  • مصرف خود را محدود کنید. با مقدار کم شروع کنید و به‌تدریج تا حداکثر ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی‌لیتر) در روز، بسته به تحمل شخصی خود، رقیق‌شده سرکه سیب در آب را مصرف کنید.
  • قرار گرفتن دندان‌های خود در معرض اسید استیک را به حداقل برسانید. سعی کنید سرکه را در آب رقیق کرده و از طریق نی بنوشید.
  • پس از مصرف سرکه سیب دهان خود را با آب بشویید.
  • اگر دچار گاستروپارزی هستید، از مصرف آن اجتناب کنید.
  • مراقب آلرژی باشید. آلرژی به سرکه سیب نادر است؛ اما در صورت بروز واکنش آلرژیک، فوراً مصرف آن را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تأثیر سرکه سیب برای پوکی استخوان صحبت کردیم و از نزدیک با مکانیزم اثر سرکه سیب در بدن و تأثیر سوء آن بر پوکی استخوان آشنا شدیم. متوجه شدیم که سرکه سیب برای پوکی استخوان مضر است و از رشد استخوان‌های جدید نیز جلوگیری می‌کند. همچنین علاوه بر مضرات سرکه سیب برای پوکی استخوان، اطلاعات مفیدی در مورد عارضه‌های دیگر مصرف سرکه سیب در بدن انسان نیز به‌دست آوردیم.

آیا سرکه سیب باعث پوکی استخوان میشود؟

درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول