مضرات ترشی در پوکی استخوان

مضرات ترشی در پوکی استخوان

آیا ترشی برای پوکی استخوان ضرر دارد؟

ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ها با افزایش سن، عارضه شایعی است که مردان و زنان بسیاری را درگیر می‌کند و موجب ناتوانی آن‌ها می‌شود. با توجه به اینکه رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی از عوامل مهمی است که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد، تصمیم داریم در این مطلب درباره تاثیر ترشیجات بر پوکی استخوان صحبت کنیم. اگر می‌خواهید با ضرر ترشی برای پوکی استخوان آشنا شوید، این مطلب را تا آخر بخوانید.

جایگاه ترشیجات در سفره ایرانیان و افزایش احتمال پوکی استخوان

ترشیجات یکی از چاشنی‌های اصلی و مورد علاقه ایرانیان است که اغلب افراد از آن استفاده می‌کنند. خانم‌های خانه‌دار هم انواع ترشی سیر، لیته، بادمجان و … را همراه با غذاهای مختلف ایرانی سرو می‌کنند. ممکن است ترشیجات در سنین جوانی یا میانسالی برای فرد عارضه جدی ایجاد نکند، اما در سنین پیری اثرات منفی بر سلامتی فرد و به‌خصوص بر استخوان‌ها می‌گذارد.

به طور مثال ضرر ترشی برای پوکی استخوان باعث می‌شود استخوان‌های فرد به راحتی بشکند و آسیب ببیند و ترمیم آن سخت باشد.

البته باید به این نکته هم دقت داشته باشید که تنها راهکار کنترل پوکی استخوان رعایت رژیم غذایی مقوی و متعادل سرشار از کلسیم، منیزیم و ویتامین  D و بدون ترشی نیست. بلکه باید ورزش و تحرک کافی داشته باشید تا بتوانید از استخوان‌ها محافظت کنید.

دلیل ضرر ترشی برای پوکی استخوان چیست؟

متخصصان طب سنتی معتقدند ضرر ترشی برای پوکی استخوان زیاد است و به افراد مختلف توصیه می‌کنند، ترشی را از برنامه غذایی خود حذف کنند. دلیل این توصیه شامل موارد زیر است.

  • افزایش دفع کلسیم از بدن

همه ما می‌دانیم که کلسیم برای سلامت و استحکام استخوان‌ها مفید است و کمبود آن مشکلات متعددی را برای استخوان‌ها ایجاد می‌کند. کسانی که دچار کمبود کلسیم باشند قطعا دچار پوکی استخوان می‌شوند.

علت ضرر ترشی برای پوکی استخوان این است که دفع کلسیم را از بدن زیاد می‌کند و موجب سستی آن می‌شود. یعنی هر قدر هم از منابع غذایی حاوی کلسیم استفاده کنید و در معرض نور خورشید قرار بگیرید تا ویتامین D مورد نیاز بدن تامین شود، در صورتی که ترشی زیادی استفاده کنید، احتمال ابتلا به پوکی استخوان زیاد می‌شود.

بنابراین کسانی که به فکر سلامت بدن خود هستند و می‌خواهند از بروز پوکی استخوان جلوگیری کنند، باید علاوه بر رعایت رژیم غذایی غنی از کلسیم، خوراکی‌هایی که موجب دفع کلسیم از بدن می‌شود را هم از برنامه غذایی خود حذف کنند.

زیرا بر خلاف تصور نادرستی که از پوکی استخوان وجود دارد، کسانی که مبتلا به پوکی استخوان هستند فقط با ضربه‌های سخت دچار شکستگی نمی‌شوند، بلکه ممکن است ضربه‌های کوچک یا حتی چرخش‌های ناگهانی هم موجب پوکی استخوان شود.

بنابراین توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامت استخوان‌های بدن رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید؛ مصرف لبنیات، حبوبات و غذاهای دریایی را افزایش دهید و ترشیجات را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

  • افزایش میزان نیترات بدن

یکی دیگر از مضرات ترشی برای پوکی استخوان این است که میزان نیترات بالایی را وارد بدن می‌کند. به طور مثال ترشی سیر چند ساله که محبوبیت زیادی بین افراد دارد، باعث ورود سم نیترات به بدن می‌شود و کلسیم را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. در نتیجه افرادی که ترشی در رژیم غذایی آن‌ها ثابت است، با احتمال بیشتری دچار پوکی استخوان می‌شوند.

توصیه‌های مهم برای دفع ضرر ترشی برای پوکی استخوان

  • زمان مناسب برای مصرف ترشیجات

یکی از نکات مهمی که برای جلوگیری از ضرر ترشی برای پوکی استخوان باید به خاطر داشته باشید این است که در روزهای سرد سال مصرف آن را قطع کنید. بهترین زمان برای مصرف ترشی فصل تابستان و بهار است. متخصصان طب سنتی عقیده دارند در فصل زمستان که هوا سرد است، مصرف ترشی و غذاهای با طبع سرد باید محدود شود و غذاهای با طبع گرم جایگزین آن شود.

همچنین برای مصرف ترشی در وعده ناهار و شام باید به این نکته دقت داشته باشید که برای در امان ماندن از ضرر ترشی باید تا حد امکان مصرف آن را به روز محدود کنید و شب‌ها از هیچ کدام از انواع ترشی استفاده نکنید. زیرا اگر غیر از این رفتار کنید، ضرر ترشی برای پوکی استخوان و آسیب‌های دیگر به بدن بیشتر می‌شود.

  • از مصرف ترشی کهنه پرهیز کنید

با ثابت شدن مضرات ترشی برای پوکی استخوان، بهتر است از این نکته هم اطلاع داشته باشیدکه ترشی‌های مانده اثرات سوء چند برابری بر سلامت بدن دارند. زیرا ترشی مانده باکتری‌های بسیاری دارد که مصرف آن موجب آسیب به معده، استخوان‌ها و اعصاب می‌شود. همچنین باز گذاشتن درب ظرف ترشی باعث می‌شود انواع باکتری و قارچ وارد ظرف شود و تاثیرات منفی بر سلامتی فرد داشته باشد.

پس اگر می‌خواهید بدن خود را از ابتلا به بیماری‌های مختلف محافظت کنید، باید مصرف ترشیجات مانده را کنار بگذارید.

آیا ترشی به جز پوکی استخوان ضررهای دیگری هم دارد؟

یکی از سوالات مهمی که درباره مضرات ترشیجات مطرح است، این است که آیا ترشیجات فقط برای پوکی استخوان ضرر دارد یا اینکه می‌تواند عوارض مضر دیگری را هم ایجاد کند.

واقعیت این است که ضرر ترشیجات فقط محدود به پوکی استخوان نیست؛ بلکه می‌تواند اسپرم‌ها را هم در مردان ضعیف کند و توان جنسی آن‌ها را کاهش دهد. همچنین مصرف زیاد از حد ترشی در زنان باعث قاعدگی‌های نامنظم و دردناک در سنین بالا می‌شود. به جز ضرر ترشی برای پوکی استخوان باید به ضرر آن در ایجاد آرتروز هم اشاره کنیم.

ترشی علاوه بر پوکی استخوان موجب ضعف اعصاب و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. به همین دلیل به کسانی که به فکر سلامت بدن خود هستند توصیه می‌شود برای جلوگیری از ضرر ترشی برای پوکی استخوان و سایر عارضه‌های سلامتی، مصرف آن را قطع کنند.

ترشی طعم لذیذی دارد که باعث می‌شود اشتهای فرد بیشتر شود و غذای بیشتری مصرف کند. در نتیجه با افزایش کالری دریافتی، وزن فرد بالا می‌رود و دچار چاقی می‌شود. چاقی هم از عواملی است که آرتروز را تشدید می‌کند و آسیب بیشتری به استخوان‌های فرد می‌زند.

همچنین ترشی برای خانم‌های باردار ضررهای جبران ناپذیری دارد و ممکن است عوارضی مانند اسهال و استفراغ، حالت تهوع ایجاد کند.

بهتر است بدانید یکی دیگر از اثرات منفی ترشیجات، آلزایمر و حواس‌پرتی است. به همین دلیل متخصصان طب سنتی به همه افراد توصیه می‌شود از مصرف غذاهای با طبع سرد و ترشیجات پرهیز کنند. به‌خصوص کسانی که طبع سرد و خشک دارند، با مصرف ترشی دچار سردی مغز می‌شود و با احتمال بیشتری مبتلا به حواس پرستی و کندی حافظه می‌شوند.

راه حل دفع ضرر ترشی برای پوکی استخوان چیست؟

با اینکه ضرر ترشی برای پوکی استخوان ثابت شده است، اما گاهی اوقات تمایل داریم  از آن استفاده کنیم. به همین دلیل بهتر است با راه‌هایی آشنا شویم که ضرر ترشی برای  پوکی استخوان را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند از استخوان‌ها حفاظت شود. موارد زیر بهترین توصیه‌ها برای کم ضرر کردن ترشی برای استخوان‌ها است.

  • استفاده از مصلح ترشیجات

با توجه به ضرر ترشی برای پوکی استخوان متوجه شدیم که باید مصرف آن را محدود کنیم. همچنین در صورت مصرف ترشی حتما باید به آن مصلح اضافه کنید تا طبع سرد آن را از بین ببرد. گلپر، سیاه دانه، زنجبیل، فلفل سیاه از ادویه‌های با طبع گرم هستند که می‌توانید به عنوان مصلح داخل انواع ترشی استفاده کنید و از اثرات منفی آن بکاهید.

  • استفاده از ترشی‌های کم ضرر

یکی از توصیه‌های مهم متخصصان طب سنتی این است که از ترشی‌های کم ضرر استفاده کنیم.

آب نارنج، سرکه انگور و آبلیمو و آبغوره خانگی که برای طعم دادن به ترشیجات مورد استفاده قرار می‌گیرند، مضرات زیادی دارند. اما می‌توان کمی نمک یا ادویه گرم به آن‌ها اضافه کرد تا از ضرر آن‌ها کاسته شود. نمک در ترشی باعث می‌شود تخمیر مطلوب‌تری انجام شود و طعم ترشی بهتر شود. البته کسانی که فشار خون بالایی دارند، بهتر است هنگام تهیه ترشی خانگی، به آن نمک اضافه نکنند.

  • استفاده از جایگزین‌های ترشی

با توجه به اثبات ضرر ترشی برای پوکی استخوان بهتر است مصرف آن را محدود کنید و چاشنی‌های دیگری را جایگزین آن کنید. به طور مثال سبزیجات، میوه‌هایی مانند کلم بروکلی، خیار و گوجه، کاهو نسبت به مصرف ترشی اولویت دارند.

دقت داشته باشید استفاده همزمان از ترشی و ماست عوارضی را ایجاد می‌کند. زیرا ماست حاوی اسید لاکتیک است که با اسید استیک موجود در ترشی واکنش می‌دهد. بنابراین کسانی که معده حساسی دارند در این وضعیت اذیت می‌شوند و دردهای معده را با شدت بیشتری تجربه می‌کنند.

جمع بندی

ترشی از چاشنی‌های ثابت سفره ایرانیان است که بر خلاف تصور عموم مردم، ضررهای متعددی برای سلامتی بدن فرد دارد. یکی از آسیب‌های جدی که در اثر مصرف ترشی ایجاد می‌شود، پوکی استخوان است. در این مطلب سعی کردیم درباره دلایل ضرر ترشی برای پوکی استخوان صحبت کنیم و شما را با راهکارهای دفع ضرر ترشیجات آشنا کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد و بتوانید از بدن خود مراقبت کنید.

مرکز سنجش تراکم استخوان در تهران با روش‌های مختلفی سعی می‌کند پوکی استخوان را تشخیص دهد و میزان خطر ابتلا به شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان را برآورد نماید. دستگاه‌های پیشرفته‌ای که در این مرکز مورد استفاده قرار می‌گیرند، بدون تهاجم و با سرعت بالایی نتیجه را در اختیار متقاضی قرار می‌دهند.

مضرات ترشی در پوکی استخوان

درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول